Lokaal bestuur: Gent
Methode: co-creatie van een prototype
Gent ontwikkelde in co-creatie met nieuwe Gentenaars verbeterde formulieren voor aanmeldingsprocedures om deze gebruiksvriendelijker te maken.
Lokaal bestuur: Gent
Methode: co-creatie van een prototype
Gent wil zijn formulieren testen die nieuwe Gentenaars moeten gebruiken bij de aanmeldingsprocedures om Gentenaar te worden. Deze formulieren bestaan reeds. We gingen de uitdaging aan om deze formulieren te herwerken. We maakten hiervoor in co-creatie met nieuwe Gentenaars nieuwe prototypes van de formulieren en hebben deze op hun beurt getest.
We hebben voor de methode 'co-creëren van prototypes' gekozen omdat in het verleden de formulieren werden gemaakt en aangepast vanuit de dienst Migratie zelf. We wilden de uitdaging aangaan om binnen het huidige systeem de opmaak van de formulieren nauwer te laten aansluiten bij de gebruikersnoden.
Voorafgaande aan de co-creatie workshop van de prototypes met nieuwe Gentenaars hebben we eerst intern voorbereidend werk gedaan. Dit ging in een aantal stappen.
Het projectteam deed via de co-creatie workshop voldoende inspiratie op om tot concrete prototypes te komen. De meerwaarde zit hem in het feit dat de prototypes al een eerste keer afgetoetst zijn bij eindgebruikers. Het maken van een prototypes is ook heel wat werk. Dus als die reeds meer onderbouwd is vanuit de praktijk dan scheelt dat al bijna een testmoment.
We hebben in de eerste plaats geleerd dat het waardevol was om mét eindgebruikers te gaan prototypen en dat ons dat andere inzichten bracht dan deze aanpassingen enkel intern te regelen. We leerden absoluut de koudwatervrees als je dit een eerste keer doet. Dus ervaring opdoen in dit soort werk zal helpen. Een goede voorbereiding van workshops is noodzakelijk en een helder testprotocol is een noodzakelijke tijdsinvestering. We leerden ook nog eens de reeds vaak gebrachte boodschap dat er niet zoveel respondenten nodig zijn voor dergelijke oefeningen. Het succes lag hem in de diversiteit van het projectteam. Alle noodzakelijke expertises waren aanwezig: mensen van de dienst zelf; een service designer om het proces te begeleiden; een UX designer van onze IT dienst om de prototypes concreet testbaar te maken en een link naar de IT dienst om de eerste quick wins mee mogelijk te maken. We hebben meermaals ervaren dat we allemaal vakidioten zijn die willen of niet de dienstverlening vanuit hun eigen bril benaderen. Inleven alleen is dus onvoldoende. We leerden ook dat we te weinig resources voor het vervolg van het onderzoek en test voorzien hebben. Er komen altijd waardevolle inzichten uit dergelijk werk en daarvoor moet voldoende tijd voorzien worden nadien om de nodige aanpassingen te doen.
Daag jezelf uit om samen met je eindgebruiker je prototype te maken. De eindgebruiker mee aan tafel zetten heeft de ook voor extra verbinding gezorgd tussen de diverse medewerkers van onze stad en bracht veel motivatie om effectief tot verbeteringen te komen.