Ervaar zelf de drempels van digitale dienstverlening met de escape game

Voorbeeld

Met deze escape game willen we spelers laten ervaren wat (on)gebruiksvriendelijke dienstverlening kan betekenen en hen warm maken om de gebruiker centraal te zetten in hun processen. 

Foto van iemand die door een photoviewer kijkt

Wat is de escape game?

De escape game is een leerzaam spel ontwikkeld binnen de City Deal 'E-inclusion by Design'. Spelers ervaren hoe (digitale) dienstverlening werkt door een eenvoudige taak uit te voeren: een lamp vervangen. Dit laat zien welke drempels je als gebruiker kunt tegenkomen. Het doel is om inzicht te geven in (on)gebruiksvriendelijke dienstverlening en spelers te motiveren deze te verbeteren.

Daarnaast kun je met de toolbox 'mensgericht ontwerpen' aan de slag om samen met gebruikers verbeteringen door te voeren.

Wanneer kan je hem spelen?

De escape game is bedoeld voor iedereen die werkt aan (digitale) dienstverlening, zoals projectleiders, ontwikkelaars, loketmedewerkers of beleidsmakers. Het spel kan worden gespeeld tijdens workshops, trainingen of teamdagen en helpt om bewustzijn te creëren over gebruiksvriendelijkheid.

Je hebt geen voorkennis nodig, en de game kan flexibel worden ingezet binnen verschillende organisaties.

Vraag de toolbox aan om hem te spelen in jouw gemeente! 

Lees er alles over op de website

Lees verder

De 6 stappen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.