Lokaal bestuur: Aalst
Methode: Spontane interviews
Met spontane interviews aan de balie en via het callcenter leren ze wat er beter kan aan hun manier van online afspraken maken.
Lokaal bestuur: Aalst
Methode: Spontane interviews
Burgerbevraging over het maken van een afspraak voor de stedelijke dienstverlening
50% van de burgers die een afspraak nodig hebben verkiezen niet de online afsprakenmodule, maar komt langs of belt. Om instant feedback te krijgen en op minimale wijze de werking van onze eigen diensten te belasten, werd er gekozen om burgers te bevragen aan het onthaal of via de telefoon. Zo kregen we snel zicht op mogelijke drempels en konden we doelgericht doorvragen.
We hadden vooraf een vragenlijst opgesteld die ons richting gaf: wist je dat je ook online een afspraak kon maken? Indien ja, waarom deed je dit niet? Welke problemen ondervond je? ... Aan de balie zaten we fysiek naast de baliemedewerker die de burger doorverwees naar ons nadat hij geholpen werd. Bij het callcenter werd dezelfde methode gebruikt en werden de burgers naar ons doorgeschakeld nadat ze eerder geholpen werden. Er werd één dag mee gevolgd in het callcenter en twee dagen fysiek aan de balie. Goed voor een 40tal respondenten.
Er zijn verschillende redenen waarom er online geen afspraken worden gemaakt: ondersteuning gewenst bij het maken van een online afspraak, taalbarrière, voorkeur om fysiek langs te komen omwille van verschillende redenen (leeftijd, in de buurt wonen, ...).
Een voorbereidende vragenlijst is nodig als handvat, maar het is moeilijk om hier volledig aan vast te houden tijdens een gesprek. Niet te min is een face-to-face of telefonisch interview zeer verhelderend en waardevol.
De burger waardeert deze manier van bevragen enorm. Het is de tijdsinvestering meer dan waard.