Zoek je nog meer? Ontdek onze leestips en andere websites

Theorie
Abstracte vormen

1. Anderen ontmoeten en samen leren

  • Lerend Netwerk e-Inclusie (VVSG & Mediawijs): Dit netwerk ondersteunt lokale besturen en partnerorganisaties in Vlaanderen door kennis, inspiratie en ervaringen te delen over e-inclusie. Het richt zich op e-inclusie en is open voor verschillende bestuursniveaus, middenveldorganisaties, burgerinitiatieven en onderzoekers. Meer info hier.
  • Diensten en platformen van Digitaal Vlaanderen: Digitaal Vlaanderen is een agentschap van de Vlaamse overheid dat zich richt op de digitale transformatie van de publieke sector. Ze ondersteunen Vlaamse en lokale overheden met verschillende diensten, waaronder beleidsaanbevelingen, opleidingen, een Sandbox voor experimentele projecten, beleidsaanbevelingen, een podcast over digitale onderwerpen en een AI Expertisecentrum. Meer info hier.
  • Gebruikers Centraal: Een actieve gemeenschap uit Nederland die zich richt op het verbeteren van overheidsdiensten en communicatie, met focus op digitale toegankelijkheid, begrijpelijke taal, draagvlak, testen en mensgericht ontwerp. Ze delen kennis via artikelen, podcasts, video's, nieuwsbrieven en organiseren regelmatig inhoudelijke sessies en bijeenkomsten. Meer info hier.

2. Leestips

  • This is service Design Doing

    Marc Stickdorn, Adam Lawrance, Markus Hormess en Jakob Schneider

    Dit boek is een complete handleiding voor methodieken, co-creatie en de implementatie van service designprojecten. Meer dan 300 service designers wereldwijd hebben eraan bijgedragen en tal van praktijkvoorbeelden gedeeld. Daarnaast biedt de bijhorende website een uitgebreide en gratis toegankelijke database van methodieken.

  • The Design Sprint

    Jake Knapp

    Een designsprint is een proces van vijf dagen waarin je snel een idee ontwikkelt, test en evalueert. Je werkt in korte stappen van een uitdaging naar een prototype en test dit direct bij gebruikers voor feedback. Dit praktische boek legt precies uit hoe je dit doet. Bekijk ook de officiële website met methodieken en extra resources.

  • Impactgericht denken en handelen. Wat werkt voor jouw initiatief?

    Koning Boudewijnstichting

    Deze gids helpt je op weg om de impact van jouw initiatief te versterken. Impact denken en doen gaat over de wil om concrete oplossingen te ontwikkelen voor complexe maatschappelijke uitdagingen en die uit te voeren. Gratis te downloaden op de website van de Stichting.

3. Andere toolboxen

Toolboxen over mensgericht ontwerpen

  1. The FieldGuide to Human Centered Design van IDEO.org (7 talen, niet NL): Een uitgebreide toolkit die Human Centered Design-methoden biedt om sociale uitdagingen aan te pakken. Het biedt stappen, tools en heel wat praktische voorbeelden. Bekijk de toolkit.
  2. De Hulpmiddelen van Gebruikers Centraal (NL): Gebruikers Centraal verzamelt op hun website hulpmiddelen die helpen bij het creëren van gebruiksvriendelijke en toegankelijke diensten, het verbeteren van de digitale toegankelijkheid, en het optimaliseren van overheidscommunicatie. Bekijk de hulpmiddelen. De community richt zich onder andere op mensgericht denken en ontwerpen. Hier vind je verschillende hulpmiddelen en inzichten rondom dit thema.
  3. Demos: Toolbox luisteren, creëren, doen (NL): Een toolkit voor participatieprojecten, gericht op het betrekken van mensen bij het ontwerpen van beleid en diensten door middel van luisteren, creëren en doen. Bekijk de toolbox.

Toolboxen over digitale toegankelijkheid

  • De Toolbox Digitale Toegankelijkheid van INTER (NL): Het Vlaams Expertisecentrum Toegankelijkheid wil de digitale toegankelijkheid bevorderen via samenwerking, informatie en promotie. De toolbox is een onderdeel van de Toolbox Toegankelijke Steden en Gemeenten. Je vindt er onder andere uitleg over de WCAG-richtlijnen, modelclausules voor aanbestedingen, tips voor een toegankelijkheidsverklaring, praktijkvoorbeelden en relevante regelgeving. Bekijk de toolbox.
  • Mediawijsmateriaal van Mediawijs (NL). Op de website van Mediawijs vind je een breed aanbod hulpmiddelen, gidsen en promotiemateriaal, vaak gratis of tegen een kleine vergoeding. Dit omvat bijvoorbeeld Mediaklets, een mediawijs kaartspel, het competentiemodel voor mediawijsheid, affiches over privacybescherming, beleidstools voor digitale inclusie en 10 mediaprofielen. Bekijk de toolbox.
  • De Digital Playbook van FOD BOSA (NL): Dit digitale handboek is een verzameling van tools om overheden te helpen bij het ontwerpen van inclusieve, gebruiksvriendelijke en effectieve openbare diensten. Het volgt de 4 belangrijkste stappen van de service design methode. Bekijk de toolbox.

Toolboxen over inclusie

  • Maak je organisatie Inclusief van Konekt (NL): Deze toolbox helpt organisaties om inclusiever te werken. Je vindt er tips, verhalen en methodieken om concreet aan de slag te gaan. De toolbox beschrijft een traject in 7 stappen om inclusie stap voor stap te implementeren. Bekijk de toolbox.
  • Gids over Inclusieve Communicatie van INTER (NL): Een gids over inclusief en toegankelijk communiceren naar mensen met een handicap en uit de LGBTI+ gemeenschap. Bekijk de gids.

4. Opleidingen over mensgericht ontwerpen

  • Opleidingen van Knight Moves en Twisted Studio: Service Designbureaus Knight Moves en Twisted Studio hebben een aanbod gericht op het opbouwen van kennis en vaardigheden voor mensgericht ontwerpen. Zie de links voor meer details: Knight Moves, Twisted Studio.
  • Opleidingsaanbod van Mediawijs: Mediawijs biedt een breed scala aan trainingen voor zowel individuen als organisaties, zowel online als offline. Bekijk het aanbod hier.
  • Introduction to Human Centered Design van IDEO.org en Acumen+ (ENG): Deze 7-weekse cursus helpt je de basisprincipes van human-centered design te beheersen en biedt praktische tools voor het oplossen van echte uitdagingen. Gratis, online en on-demand. Meer info hier.
  • Opleidingen van het Service Design Network (SDN): SDN biedt wereldwijd erkende trainingen in service design, uitgevoerd door geaccrediteerde trainers. Meer info via de SDN Academy.

Lees verder

  • Wat is dat juist, mensgericht ontwerpen?

    Wat is dat juist, mensgericht ontwerpen?

    Mensgericht ontwerpen richt zich op het creëren van oplossingen die aansluiten bij de noden van de doelgroep door te onderzoeken, samen te werken, te ontwerpen en te experimenteren.

  • Hoe begin ik er aan?

    Hoe begin ik er aan?

    Je bent al overtuigd van de voordelen van mensgericht ontwerpen en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Maar hoe ga je dan concreet van start?

De 6 stappen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.