Leuven co-creëert de aanvragen voor "Kom Op Voor Je Wijk"

Voorbeeld

Met de inzichten uit spontane en diepte interviews organiseerden de collega's van Leuven een co-creatie om veel ideeën te bedenken. 

Foto van workshop

Leestijd

10 minuten

Lokaal bestuur: Leuven

Methode: co-creatie

Het project

Stad Leuven wou het aanvraagprocedure van een Kom Op Voor Je Wijk-product onder de loep nemen. Er werd gekeken naar waarom mensen wel of niet een product zouden aanvragen om hun buurt op te fleuren. Om dit te ondervragen bij de Leuvenaar werd gebruik gemaakt van diepte-interviews en straat interviews. Met de inzichten uit deze interviews werd een co-creatie workshop georganiseerd met het team van Gebiedsgerichte Werking om te kijken naar oplossingen voor de geïdentificeerde drempels en de haalbaarheid van deze oplossingen.

Waarom deze methode?

De co-creatie workshop had als doel om een brede gedragenheid en betrokkenheid te creëren en onderhouden in de dienst, alsook rechtstreeks drempels aan te pakken in het aanbod.

Hoe ging je te werk?

Na een korte herhaling van de onderzoeksbevindingen, werd de dienst uitgenodigd om op te staan en rond te lopen in de zaal. Zij werden gevraagd om individueel oplossingen en ideeën te opperen om de drempels en uitdagingen aan te pakken. Er waren 6 thema's waar de deelnemers hun ideeën voor oplossingen konden bijplakken met Post-Its: aanbod, aanvragen, communicatie, onderhoud (van de producten), achter de schermen en een rest categorie. Zij moesten niet nadenken over haalbaarheid (zowel praktisch als financieel) of wenselijkheid. Als ze op een idee kwamen, mochten ze dit opschrijven op een Post-It en plakken. In een tweede fase werden de deelnemers opgedeeld in groepjes waar ze per categorie de Post-Its mochten indelen op een impact-effort matrix. Nadien mochten ze hun bevindingen per groep presenteren aan de andere groepen, waar er ruimte was voor feedback of aanpassingen en werden de matrices dus gevalideerd.

Wat was het resultaat?

Dit resulteerde in een grote lijst van potentiële oplossingen, alsook de haalbaarheid en verwachtte impact van elke oplossing. Op basis hiervan kan het kernteam van het aanbod kijken naar welke oplossingen wanneer ingepland kunnen worden.

Wat heb je geleerd?

Het is moeilijk om in de eerste ideeënronde de medewerkers een stap terug te laten nemen rond haalbaarheid of het financieel plaatje van elke oplossing. Je moet dit meerdere keren benadrukken doorheen de oefening. Daarnaast is het belangrijk om een veilige omgeving te scheppen waar geen enkel idee als te extravagant of uitdagend is; uit deze ideeën kunnen ook haalbaardere voorstellen voortvloeien.

Een gouden tip

Tijdens een co-creatie sessie zoals deze kijken de deelnemers vaak naar je als procesbegeleider voor validatie van hun ideeën. 

Lees verder

  • Hoe organiseer je een co-creatie?

    Hoe organiseer je een co-creatie?

    In een co-creatie workshop komen verschillende mensen samen om nieuwe ideeën, oplossingen of producten te bedenken. Er ontstaat een beter begrip van de uitdagingen en dit helpt bij het vinden van oplossingen die goed aansluiten bij de behoeften van alle betrokken partijen.

  • 5 technieken om tot creatieve ideeën te komen

    5 technieken om tot creatieve ideeën te komen

    Een oplossing ontwerpen start met het bedenken van ideeën. Focus eerst op het verzamelen van veel ideeën, om diverse mogelijkheden voor je oplossing te ontdekken.

De 6 fasen van mensgericht ontwerpen

  • Voorbereiden

    Voorbereiden

    Neem de tijd om te weten wat je nog niet weet. Daag jezelf uit om je assumpties in kaart te brengen en al bij de aanpak na te denken over het échte probleem.

  • Onderzoeken

    Onderzoeken

    Stel jezelf helemaal open voor nieuwe inzichten en vind verschillende manieren om de noden van je eindklant te ontdekken.

  • Samenvatten

    Samenvatten

    Eens je weet op welke noden je eindklant heeft helpen we je om te weten op welk doel je nu best je pijlen richt.

  • Ontwerpen

    Ontwerpen

    Hok samen met anderen en laat je creativiteit vloeien. Door te denken met je handen kom je meteen tot rijke ideeën.

  • Experimenteren

    Experimenteren

    Test je oplossing uit voor je hem lanceert. Zo leer je hoe je je oplossing nog kan bijsturen, en weet je zeker dat je de juiste oplossing bouwt.

  • Overtuigen

    Overtuigen

    Je hebt een probleem en een mogelijke oplossing, maar je botst op muren om het gelanceerd te krijgen? Hier vind je enkele handvaten om je idee over te brengen.