Hoe ontstaat een filterbubbel?
Een filterbubbel ontstaat al snel wanneer je gebruikmaakt van zoekmachines of sociale media. Die proberen je aan de hand van algoritmes inhoud voor te schotelen die jou het meest zal aanspreken. Zo zullen de resultaten van een zoekopdracht nooit helemaal hetzelfde zijn bij twee verschillende personen. Ook zal jouw tijdlijn op sociale media er anders uitzien dan die van iemand die exact dezelfde vrienden en pagina’s volgt.
Voor- en nadelen van een filterbubbel
Filterbubbels zijn ontstaan omdat bedrijven hun diensten wilden verbeteren. Zoekmachines en sociale media wilden minder relevante informatie filteren voor de gebruiker. Door je tijdlijn en zoekresultaten te personaliseren, tonen ze je geen overvloed aan informatie meer. Zo krijg je enkel inhoud te zien die aansluit bij je interesses. Op die manier kunnen bedrijven hun gebruikers (en adverteerders) beter aan zich binden.
Toch kan je een filterbubbel beter vermijden. Eens je in een filterbubbel zit, bestaat de kans dat je eenzijdig geïnformeerd wordt. Je krijgt enkel nog informatie te zien die je eigen kijk op de dingen bevestigt, waardoor je wereldbeeld verengt. Dat is extra risicovol als het over nepnieuws gaat: heb je recent een nepnieuwsartikel gelezen, dan is het mogelijk dat je alleen maar gelijkaardige artikels te zien zal krijgen en die voor waar zal aannemen.