Wat is nieuwspersonalisatie?

Dit artikel is deel van Nepnieuws

Nieuwspersonalisatie duidt op de personalisatie van het nieuwsaanbod dat je te zien krijgt. Zowel sociale media, zoekmachines, nieuwswebsites als nieuwsapps kunnen je ‘nieuws op maat’ tonen. Ontdek hoe dat in zijn werk gaat en wat de voor- en nadelen zijn.

Hoe werkt nieuwspersonalisatie?

Nieuwspersonalisatie is een fenomeen dat zijn oorsprong kent op sociale media. Zo wil het algoritme van sociale media niks liever dan de interesse van gebruikers zo lang mogelijk vasthouden. Daardoor krijgen mensen automatisch inhoud (en dus ook nieuws) te zien die aansluit bij hun voorkeuren, eerdere zoekopdrachten, likes en shares.

Omdat het algoritme daar goed in slaagt, gebruiken veel mensen sociale media vandaag als nieuwsbron: 54% van de jongeren doet dat zelfs dagelijks. Om te vermijden dat ze zelf gebruikers verliezen, sprongen een aantal nieuwswebsites en -apps mee op de kar van nieuwspersonalisatie. Ze geven mensen de mogelijkheid om aan te geven welk nieuws ze wel of niet willen lezen, of bepalen dat zelf via hun eigen algoritme.

Voor- en nadelen van nieuwspersonalisatie

Nieuwspersonalisatie kent, zowel voor gebruikers als voor media, een aantal voordelen:

  • Nieuws wordt een persoonlijke beleving. Het grote nieuwsaanbod van vandaag kan soms overweldigend zijn. Door enkel en alleen nieuws te zien dat past bij je interesses, kan je (al dan niet bewust) zelf bepalen waarover je geïnformeerd wil worden.
  • Nieuwspersonalisatie verhoogt inkomsten voor nieuwsmedia. Volgens de uitgever Mediahuis laat nieuwspersonalisatie in nieuwsbrieven toe om meer artikels te promoten en zo meer inkomsten uit advertenties te halen. Bovendien klikken mensen sneller door naar andere artikels.

Toch hoort daar ook één groot nadeel bij. Door nieuwspersonalisatie wordt het nieuwsaanbod veel eenzijdiger en bestaat de kans dat mensen niet voldoende geïnformeerd worden. Ze dreigen in een filterbubbel te belanden, waarbij ze enkel nieuws te zien krijgen dat hun eigen ideeën bevestigt. Via sociale media kan daar zelfs nepnieuws tussen belanden. Het resultaat is een enger wereldbeeld, wat dan weer kan leiden tot polarisatie.

Hoe de filterbubbel vermijden?

Ook in Vlaanderen experimenteren media met nieuwspersonalisatie. Zo laat de HLN-app gebruikers kiezen over welke thema’s ze pushmeldingen willen ontvangen. De Morgen doet net als het Nederlandse Mediahuis aan personalisatie via nieuwsbrieven: ook hier ligt de keuze bij de gebruikers, die zelf bepalen hoe vaak en over welke thema’s ze nieuws ontvangen. Alleen wordt het probleem van de filterbubbel daarmee in stand gehouden. 

Om de filterbubbel te vermijden, pakte VRT NWS het anders aan. De nieuwsredactie lanceerde het experiment VRT MyNWS, een afgeleide van de huidige nieuwsapp, waarbij het algoritme inschat welke inhoud gebruikers interessant zullen vinden. Dat pakket wordt verder aangevuld met een willekeurige selectie van artikels. Zo krijgen gebruikers een gepersonaliseerd nieuwsaanbod, zonder hun wereldbeeld te verengen.

Gepubliceerd op 12 juli 2021