Vlucht naar Avatar

Educatief pakket

Vlucht naar Avatar is een educatief pakket van VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere drugs) en wil de kennis, het inzicht en de vaardigheden van leerlingen van de derde graad lager onderwijs versterken, zodat ze op een verantwoordelijke manier leren omgaan met gamen. 

Voor kinderen uit de 3e graad lager onderwijs.

Vlucht naar avatar

Wat komt aan bod

  • Focus op inzicht in het eigen gamegedrag.
  • Focus op informatie en kennisoverdracht over gamen.
  • Herhaling van informatie en kennisoverdracht over gamen.
  • Focus op afspraken en vrijetijdsbesteding.
  • Focus op redenen voor vluchtgedrag, voor- en nadelen van vluchtgedrag.

Zo gebruik je het

Het lespakket bestaat uit zes lessen gevuld met activerende werkvormen, zoals hoekenwerk, een digitaal bordspel, rollenspelen…'Vlucht naar Avatar' vertrekt vanuit de positieve insteek dat gamen heel leerzaam en ontspannend kan zijn, maar geeft ook aandacht aan de kleine groep gamers bij wie het game-gedrag kan ontsporen.

Aantal begeleiders: 1

Minimum aantal deelnemers: 5

Maximum aantal deelnemers: 25

Duur: afhankelijk van les tot les, 25 tot 100 minuten

Dit heb je nodig

Download het lespakket op de website van VAD.

Een initiatief van: VAD

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen

Gelanceerd in 2017

Bekijk ook

Meer tools
  • Game(L)over Website

    Game(L)over

    Game(L)over is een online vroeginterventietool voor jongeren die riskant tot beginnend problematisch gamegedrag vertonen en voor hun ouders. Jongeren staan stil bij de plaats die gamen inneemt in hun leven, hun ouders krijgen tips om met hun kind het gesprek aan te gaan over gamen.

  • Game.Learn.Grow Publicatie

    Game.Learn.Grow

    Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Game.Learn.Grow is een handleiding over hoe je als leerkracht games kan integreren in je les.

  • Games in de klas Affiche

    Games in de klas

    Wil je graag games gebruiken in de klas? Maar weet je niet goed waar te beginnen? Dankzij dit stappenplan kan je in een aantal stappen nadenken over hoe jij als leerkracht games kan gebruiken in de klas.