Game.Learn.Grow

Publicatie

Het gebruik van digitale games in de klas vergroot de motivatie, betrokkenheid en productiviteit van je leerlingen. Toch worden er weinig games gebruikt in de Vlaamse klassen. Het is dan ook niet altijd zo’n eenvoudige opdracht om games in je lessen te integreren. Game.Learn.Grow is een handleiding met achtergrondinformatie over hoe je als leerkracht games kan integreren in je lessen.

Voor leerkrachten lager, secundair en buitengewoon onderwijs.

Game.Learn.Grow

Het is niet altijd vanzelfsprekend om games in je lessen te integreren. Deze toolbox vertrekt van de vraag: waarom wil je een game in deze les integreren?

Wat komt aan bod

De toolbox bestaat uit een handleiding met:

  • een stappenplan (spelbord) om activiteiten te maken met games
  • een leidraad met achtergrondinformatie
  • een 10-tal lesstructuren waarbinnen je games kan gebruiken
  • achtergrondinformatie over games

Meer dan 30 lesfiches met praktijkvoorbeelden voor lager en/of secundair.

Zo gebruik je het

Wil je leerlingen motiveren, activeren of wil je eerder games gebruiken om te differentiëren? Dit noemen we de focus van de les. Afhankelijk van je focus, zal je les er helemaal anders uitzien.

Een reeks uitgewerkte lesvoorbeelden helpen je op weg:

Lager onderwijs

Lager en secundair onderwijs

Secundair onderwijs

Op de Game.Learn.Grow themapagina op Klascement vind je lesstructuren die aangepast zijn aan jouw focus en uitgewerkte lesvoorbeelden.

Bij het maken van deze toolbox werd een lijst van bruikbare games opgesteld. De lijst geeft voorbeelden van welke soort games je voor welke vakken kan inzetten. Gelijkaardige games, die niet in deze lijst staan, kan je dus evengoed gebruiken. Bekijk de lijst met games.

Dit heb je nodig

  • Bekijk de teaser of de tutorial video.
  • Download de handleiding en het stappenplan.
  • Of bestel de Game.Learn.Grow box (tot einde voorraad).

Zelf een game zoeken?

Op deze websites kan je snuisteren in allerlei games die je kan inzetten in de klas.

Tip: vertrek steeds vanuit een duidelijke lesfocus. Bepaal op voorhand welke doelen je wil bereiken en op welk moment je een game wil inzetten (instap, verwerving, verwerking, afsluiter). Vertrek dus niet zomaar vanuit een game, maar vanuit de noden van je leerlingen en het doel van je les.

Een initiatief van: Arteveldehogeschool , Departement Onderwijs & Vorming , Mediawijs

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen