Nieuwsdagboek

Educatief pakket

Kunnen je leerlingen inschatten hoe vaak ze per dag in aanraking komen met nieuws? Nieuws is immers overal om ons heen: we komen er elke dag (onbewust) mee in aanraking: op de radio, tv, via sociale media en op school. Laat je leerlingen een nieuwsdagboek bijhouden om hen te doen stilstaan bij hun mediagebruik. 

Voor derde graad lager onderwijs en alle graden secundair onderwijs.

Nieuwsdagboek

Veel leerlingen geven aan dat ze nauwelijks of zelfs nooit het nieuws volgen. Maar klopt dat beeld wel? Komen ze echt zo weinig in aanraking met nieuws? Nieuws is vaker aanwezig en toegankelijker dan veel leerlingen op het eerste zicht zouden denken. Laat hen daarom een week lang een nieuwsdagboek bijhouden.   

Zo gebruik je het

  • Laat je leerlingen een week lang bijhouden waar, wanneer, waarom en hoe ze nieuws tot zich nemen. Het gaat niet alleen om de officiële en geplande kanalen. Ook als je op internet min of meer per ongeluk op nieuws stuit, je ouders een nieuwsonderwerp bespreken, iemand je iets vertelt, je iets leest op Facebook of Twitter, dan telt dat mee. De leerlingen noteren gedurende de dag waar en hoe ze in aanraking komen met nieuws. Het is een ideale manier om kinderen en jongeren te laten stilstaan bij hun eigen mediagebruik: welke boodschappen ontvangen ze en hoe heeft dat een impact op hun leven?
  • Bespreek nadien zeker de nieuwsdagboeken in de klas. Vergelijk de antwoorden met de resultaten van tijdens de les. Volgen de leerlingen toch meer nieuws dan ze aanvankelijk hadden gedacht? En via welke kanalen is het vooral? Zijn er grote verschillen tussen de leerlingen? Wat valt er op? Zijn er trends? Welke boodschappen pikken ze op? Welk effect heeft dit op hen?

Coronanieuws, ja of nee?

Speciaal in de huidige omstandigheden kun je ervoor kiezen om zich net wel of net niet te concentreren op nieuws over Corona. Waar vind je het meest duidelijke Coronanieuws? Welke berichten zag je ze die zeker niet klopten? Hoe weet je dat? Of welk nieuws haalt het toch tussen alle Coronaberichten? Let op: sommige kinderen ondervinden best wel wat stress bij het volgen van nieuws in crisistijden, denk dus goed na of jouw leerlingen hier klaar voor zijn.

Dit heb je nodig

Download hier het nieuwsdagboek. 

Mijn nieuwsdagboek

Licentie: Naamsvermelding, NietCommercieel, GelijkDelen

Bekijk ook

Meer tools
  • Fake news: what's in a name? Educatief pakket

    Fake news: what's in a name?

    Jongeren komen via verschillende kanalen in contact met nieuws en jammer genoeg ook met fake nieuws. Hoe stimuleer je hen om kritisch te kijken naar (nep)nieuws en naar de bron en boodschap van nieuws? Hoe kan je achterhalen wat echt is en niet? Het educatief pakket 'Fake news: what's in a name' biedt handvaten.

  • KrantenMaker Website

    KrantenMaker

    De KrantenMaker is een webpagina waar iedereen een eigen klas- of schoolkrant kan maken.

  • Lesfiche: cijfers in het nieuws Educatief pakket

    Lesfiche: cijfers in het nieuws

    Ons dagelijks nieuws staat vol met cijfers. Met cijfers en data kan je dingen aantonen, vatten, in perspectief te plaatsen en ze geven de indruk dat iets correct en betrouwbaar is. Tenminste, als je er kritisch mee omgaat en ze juist leert gebruiken en interpreteren.