Lesfiche: welke emotie roept een meme op?

Educatief pakket

Op sociale media zien we heel wat memes de revue passeren. De ene misschien al wat grappiger dan de andere. Maar wat zijn memes en welke boodschap willen ze meegeven? Dat ontdek je in deze lesfiche.

Voor het secundair onderwijs. 

Lesfiche Memes in de klas

Memes zijn een krachtige vorm om een boodschap te verspreiden. Zowat iedereen ze maken en verspreiden. Om te werken moet een meme vooral grappig zijn, maar met een sluier van humor kan men soms heel rake dingen zeggen, gaande van propagandaboodschappen die je willen overtuigen van een bepaalde boodschap tot echte haatboodschappen. Daarom is het belangrijk dat je een meme dieper gaat 'analyseren'. Dat doe je samen met je klas met deze lesfiche. 

Wat komt aan bod

  • Leerlingen leren wat een meme precies is en gaan zelf op het internet op zoek.
  • Leerlingen beschrijven eigenschappen van memes en proberen verwoorden welke emotie de meme oproept. 
  • Ze proberen de boodschap te achterhalen en beoordelen of de meme eerder nuttig, neutraal of to schadelijk is. 

Zo gebruikt je het

Je kan deze lesfiche klassikaal, in groepjes of individueel gebruiken. 

Duur: 1 lesuur. 

Dit heb je nodig

Download hieronder de lesfiche.

Bekijk ook

Meer tools
  • Fake news: what's in a name? Educatief pakket

    Fake news: what's in a name?

    Jongeren komen via verschillende kanalen in contact met nieuws en jammer genoeg ook met fake nieuws. Hoe stimuleer je hen om kritisch te kijken naar (nep)nieuws en naar de bron en boodschap van nieuws? Hoe kan je achterhalen wat echt is en niet? Het educatief pakket 'Fake news: what's in a name' biedt handvaten.

  • KrantenMaker Website

    KrantenMaker

    De KrantenMaker is een webpagina waar iedereen een eigen klas- of schoolkrant kan maken.

  • Lesfiche: cijfers in het nieuws Educatief pakket

    Lesfiche: cijfers in het nieuws

    Ons dagelijks nieuws staat vol met cijfers. Met cijfers en data kan je dingen aantonen, vatten, in perspectief te plaatsen en ze geven de indruk dat iets correct en betrouwbaar is. Tenminste, als je er kritisch mee omgaat en ze juist leert gebruiken en interpreteren.