Hoe gebruik je het Mediawijs Competentiemodel?

Dit artikel is deel van Mediawijsheid

Het Mediawijs Competentiemodel is een praktische tool om mediawijze praktijken te ontwikkelen, uit te voeren of te evalueren. Wie kan het Mediawijs Competentiemodel gebruiken? En welke stappen moet je dan volgen? Ontdek alles wat je moet weten om zelf aan de slag te gaan.

Voor wie is het Mediawijs Competentiemodel?

Het Mediawijs Competentiemodel is een handig vertrekpunt voor beleid, tools, onderzoek en projecten rond mediawijsheid. Je kan het gebruiken als aanzet om voor je eigen medium, doelgroep en context een concreet kader te formuleren.

Belangrijk om te weten is dat de cirkel van mediawijsheidsompetenties een continuüm is: de verschillende doelen en competenties lopen in elkaar over en worden door elkaar gebruikt. Je kan mediawijsheid een beetje vergelijken met een pizza, waarbij er op elk stuk verschillende hoeveelheden liggen van ieder ingrediënt. Bepaal over welke competenties jij of je doelgroep al beschikt (of wil beschikken), om je missie en doelstellingen effectief en efficiënt te bereiken.

Het Mediawijs Competentiemodel: in 't kort

Er zijn 2 competenties met telkens 4 subcompetenties:

  • media gebruiken
    • bedienen
    • navigeren
    • organiseren
    • produceren
  • media begrijpen
    • observeren
    • analyseren
    • evalueren
    • reflecteren
competentiemodel_web.png

Zo ga je aan de slag

Stap 1: Maak het model concreet voor jouw situatie

Er is geen vast begin- of eindpunt bij het Mediawijs Competentiemodel. Neem alle bouwstenen (competenties en doelen) van het model rustig door en voel zelf aan waar je aan wil werken.

Stap 2: Bepaal welke doelstellingen je wil bereiken

Er zijn 5 doelen bij het Mediawijs Competentiemodel: informeren, interageren, creëren, amuseren en verweren. De verschillende doelen kunnen overlappen. Bepaal welke doelen je graag zou bereiken.

Stap 3: Bekijk welke (sub)competenties daarvoor nodig zijn

Op welke van de 2 competenties en 8 subcompetenties je je best richt, hangt af van de doelen die je hebt uitgekozen. Houd daarbij rekening met de (sub)competenties waar jij of je doelgroep al over beschikken. Onthoud dat verschillende (sub)competenties in elkaar kunnen overlopen.

Stap 4: Bepaal welke kennis, vaardigheden en attitudes in deze situatie passen

Eenmaal de (sub)competenties gekozen, bepaal dan welke kennis, vaardigheden en attitudes hiervoor nodig zijn. De leerlijn verduidelijkt welke kennis, en vaardigheden en attitudes kinderen idealiter op elke leeftijd verworven hebben.

Stap 5: Vertaal dit naar je maatregelen, werkvormen of onderzoeksvragen

Nu je zicht hebt op je beoogde doelstellingen en de noodzakelijke (sub)competenties, kan je het Mediawijs Competentiemodel naast je eigen project leggen. Grijp ernaar terug bij de uitwerking van je beleid, onderzoek, of tool en ga na of het resultaat erbij aansluit.

Zo gebruik je het model in het onderwijs

Speciaal voor het onderwijs werd het Mediawijs Competentiemodel omgezet in de Leerlijn Mediawijsheid. De leerlijn verduidelijkt welke kennis en vaardigheden kinderen idealiter op elke leeftijd verworven hebben.

Zo gebruik je het model in het jeugdwerk

Tijdens het Europese samenwerkingsproject EMELS werd een kader uitgewerkt om aan de slag te gaan met mediawijsheid in het jeugdwerk, onder meer gebaseerd op het Mediawijs Competentiemodel. De EMELS Standaard helpt jeugdwerkers om de digitale vaardigheden van jongeren te versterken, aan de hand van voorbeeldmaterialen en goede praktijken.

Zo gebruik je het model om impact te meten

Wil je de maatschappelijke impact meten van jouw mediawijze project? Het Mediawijs Competentiemodel lag mee aan de basis van de Betternet impactwizard, die je helpt om de effectiviteit van jouw initiatief na te gaan.

Gepubliceerd op 8 september 2021