Role-Playing Games (RPG)
Bij RPG games neem je een zekere rol aan, zoals bijvoorbeeld een ridder of soldaat, en ga je op verkenning in een fictieve wereld. Daarin bouw je met je personage langzaam een verhaal op. Sommige RPG games kan je ook online spelen, met wel honderden mensen tegelijk. We spreken dan van Massively Multiplayer Online Role-Playing Games (MMORPG).
- Goed voor: je fantasie, logisch nadenken
- Bekende voorbeelden: Diablo, Divinity: Original Sin, Runescape (MMORPG), World of Warcraft (MMORPG)
Real-time Strategy Games (RTS)
In Real-time Strategy Games krijg je de controle over een heel leger en zie je het volledige strijdveld op je scherm. Het doel is om op strategische wijze het leger van de tegenstander te verslaan. Ook van deze games bestaan er online varianten, waarbij twee teams het tegen elkaar opnemen. Elke speler bestuurt dan één personage binnen zo’n team. Deze online games noemen we Multiplayer Online Battle Arena games (MOBA).
- Goed voor: je strategisch inzicht
- Bekende voorbeelden: Age of Empires, Warcraft, Dota (MOBA), League of Legends (MOBA)
Adventure Games
In Adventure Games ga je letterlijk met je personage op avontuur. Hier ligt de verhaallijn al vast: anders dan bij RPG games, heb je zelf geen controle over de plot. Vaak zijn er ook raadsels en puzzels die je moet oplossen. Je kan het vergelijken met een soort interactieve film, dat een duidelijk begin en einde heeft.
- Goed voor: je fantasie, logisch nadenken
- Bekende voorbeelden: Cyberpunk 2077, Odyssey, Grand Theft Auto, Zelda
Survival Games
Survival Games zijn spellen waarin je simpelweg moet overleven. Je belandt bijvoorbeeld op een onbewoonde plek, waar je grondstoffen moet verzamelen en je moet verweren tegen de gevaren van de wildernis om te overleven.
- Goed voor: je reactievermogen, strategisch inzicht, logisch nadenken
- Bekende voorbeelden: Minecraft, Ark: Survival Evolved
First-Person & Third-Person Shooters (FPS / TPS)
Shooters zijn simpelweg schietspelletjes, waarbij je een personage speelt dat in leven moet blijven door tegenstanders uit te schakelen. Afhankelijk van het perspectief kijk je door de ogen van je personage (FPS) of over zijn of haar schouder heen (TPS). Hoewel sommigen denken dat gamers agressief worden van schietspelletjes, is dat nog niet wetenschappelijk bewezen.
- Goed voor: je reactievermogen, behendigheid
- Bekende voorbeelden: Call of Duty (FPS), Battlefield (FPS), Red Dead Redemption 2 (TPS), Gears of War 4 (TPS)
Sports Games
Sports Games zijn virtuele versies van echte sporten, zoals een potje voetbal of Formule 1. Het kan ook gaan om fictieve sporten: denk bijvoorbeeld aan zwerkbal uit Harry Potter. Van deze games worden regelmatig nieuwe versies uitgebracht, zodat ze up-to-date zijn en zoveel mogelijk overeenkomen met de realiteit.
- Goed voor: je spelinzicht, behendigheid
- Bekende voorbeelden: FIFA, Need for Speed, NBA
Simulation Games
Simulation Games simuleren een omgeving die heel realistisch wordt nagebootst. Het kan bijvoorbeeld gaan om een vliegtuig, een pretpark of een stad. Het is dan aan jou om de rol te spelen die van jou verwacht wordt. Zo ben je piloot, baas van het pretpark of burgemeester, en moet je die taak zo goed mogelijk uitvoeren.
- Goed voor: je strategisch inzicht, inlevingsvermogen
- Bekende voorbeelden: Flight Simulator, Rollercoaster Tycoon, Football Manager
Casual Games
Casual Games zijn heel eenvoudige spelletjes, die je zonder een uitgebreide handleiding kan spelen. Er zit geen verhaal in en wat je moet doen spreekt vaak voor zich, zodat ze ideaal zijn om je even mee bezig te houden als je je verveelt. Veel van deze games kan je gratis spelen op je computer of smartphone.
- Goed voor: je reactievermogen, behendigheid
- Bekende voorbeelden: Tetris, Candy Crush Saga, Subway Surfers
Battle Royale Games
Battle Royal Games zijn op korte tijd heel populair geworden. Hierbij word je samen met anderen in één grote arena gedropt, en moet je als laatste zien over te blijven. Omdat dit vaak in de vorm van een schietspelletje verloopt, overlappen veel Battle Royal Games met het shooter-genre.
- Goed voor: je reactievermogen, behendigheid
- Bekende voorbeelden: Fortnite, Apex Legends, Fall Guys
Platform Games
In Platform Games moet je je op een behendige manier door een wereld of parcours verplaatsen en de finish bereiken. Zo moet je springen, duiken, spurten, hindernissen ontwijken, … Vaak kan je terloops ook items verzamelen, zoals muntjes of punten.
- Goed voor: je reactievermogen, behendigheid
- Bekende voorbeelden: Super Mario Odyssey, Geometry Dash
Fighting Games
In Fighting Games vecht je tegen je tegenstander op een soort podium, zoals in een boksring of arena. Soms moet je ingewikkelde moves onder de knie krijgen om de ander te kunnen verslaan.
- Goed voor: je reactievermogen, behendigheid
- Bekende voorbeelden: Super Smash Bros, Brawl Stars, Street Fighter
Horror Games
Horror Games hebben veel weg van een griezelfilm. Ze zijn in eerste instantie bedoeld om je te doen rillen van de schrik. Als speler moet je het opnemen tegen een eng monster of fenomeen, waarbij je vooral je hersenen goed moet gebruiken.
- Goed voor: je fantasie, logisch nadenken
- Bekende voorbeelden: Amnesia, Dead by Daylight
Personal / Experience Games
In een Personal of Experience Game ligt de nadruk niet zozeer op een missie die je moet volbrengen, levels die je moet winnen of het doel om beter te worden in het spel. Dit type game wil de speler vooral onderdompelen in een boeiende en meeslepende ervaring.
- Goed voor: reflectie, persoonlijke ontwikkeling
- Bekende voorbeelden: The Imaginary Friend, Kind Words
Serious Games
Waar zogenaamde Commercial Off-the-Shelf games (COTS-games) vooral bedoeld zijn om te ontspannen, is dat bij Serious Games niet het geval. Ook Serious Games hebben een hoge entertainmentfactor, maar zijn in de eerste plaats ontwikkeld om mensen iets bij te leren of om gedragsverandering teweeg te brengen. Lees meer over Serious Games in dit artikel of raadpleeg het Games in Schools Handbook. Maar: ook COTS-games kan je als leerkracht inzetten in de klas. Ontdek hier hoe.
- Goed voor: specifieke kennis en vaardigheden, gedragsverandering
- Bekende voorbeelden: Assassin’s Creed: Origins Discovery Tour