3 voorbeelden van serious games
Deze 3 serious games geven goed weer wat zo’n game juist inhoudt:
Pulse!!
Pulse!! is een serious game bedoeld voor chirurgen in opleiding. Het spel omvat verschillende modules en cases die toelaten om je vaardigheden te oefenen op virtuele patiënten. Zo kunnen studenten in een veilige omgeving bijleren, zonder schade te berokkenen aan echte patiënten.
Assassin’s Creed: Origins Discovery Tour
Deze spelmodus van Assassin’s Creed, dat zelf een entertainment game is, neemt de vorm aan van een soort virtueel museum. In het spel kan je rondwandelen door het oude Egypte, aan de hand van een audiogids die je hier en daar een klein geschiedenislesje geeft.
Pacific
Pacific is een game die bedrijven gebruiken om werknemers managementvaardigheden aan te leren. Als speler krijg je te maken met een gestrande luchtballon, die je samen met je teamleden weer de lucht in moet krijgen. Goed leiderschap en teamwork zijn cruciaal om de opdracht te doen slagen.
Waarom ‘serious’ games?
Het woordje ‘serious’ in serious games verwijst naar de makers van dit soort games. Zo worden de spellen vooral ontwikkeld in ‘serieuze’ sectoren, zoals het onderwijs, de gezondheidszorg of overheidsinstanties.
Dat betekent niet dat de spellen zelf behoorlijk saai of droog zijn, integendeel: de sterkte van serious games zit hem namelijk in de funfactor. Als die niet hoog genoeg is, zal de game zijn doel missen. Mensen haken af wanneer het spel te saai is, waardoor ze niets zullen bijleren of hun gedrag niet zal veranderen.