Je gegevens delen op het internet: de voor- en nadelen
Je online privacy beschermen is belangrijk, daar is geen ontkennen aan. Maar de mate waarin je dat doet, bepaal je zelf. Het is een goed idee om daarbij zowel de voor- als nadelen af te wegen. En die lees je hier.
Delen mag! Dit zijn de voordelen
Het verdienmodel van sociale media is gebaseerd op het gebruik en de verwerking van je persoonsgegevens. In ruil kan je wel gratis en eenvoudig contact houden met iedereen in je omgeving.
Als je bewust persoonlijke gegevens deelt met bedrijven of hun toestemming geeft om je zoek- en surfgedrag bij te houden, kunnen zij hun diensten of platformen aan jouw profiel aanpassen. Zo kunnen websites je taalvoorkeur, winkelmandje of inloggegevens onthouden, wat voor jou comfortabel is tijdens het surfen. Ook kan Google je zoekresultaten tonen op basis van je locatie, terwijl je op YouTube dan weer filmpjes te zien krijgt die aansluiten bij je interesses.
Door cookies te aanvaarden, kan je gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen. Dat houdt in dat bedrijven niet zomaar lukraak reclame op je afvuren, maar wel advertenties die passen bij je profiel. Dat kan best handig zijn, aangezien je zo producten of diensten kan ontdekken die je effectief nodig hebt.
Waarom niet? Ontdek de nadelen
Bedrijven, organisaties en andere gebruikers komen dankzij dataverzameling veel over jou te weten. Vaak gebruiken ze die informatie om jouw ervaringen aangenamer te maken. Maar je boet ook in aan privacy. Want misschien onthoudt een algoritme dingen die jij eigenlijk liever voor jezelf wil houden. Of maakt het keuzes in jouw plaats omdat je man/vrouw, arm/rijk, wit/gekleurd ... bent.
Het is veel eenvoudiger om gegevens te delen dan om ze te verwijderen. We delen dan ook al snel zoveel informatie online, dat we geen idee meer hebben wie nu precies wat over ons weet. Door bewust minder informatie te delen, kan je de controle over je gegevens (deels) terugwinnen. En goed nieuws: er wordt hard gewerkt aan initiatieven om je daarbij te helpen.
Bedrijven die informatie over jou hebben, kunnen hun aanbod daarop afstemmen. Je krijgt bijvoorbeeld geen korting aangeboden omdat een bedrijf vermoedt dat je ook zonder korting wel tot kopen zal overgaan. Of je hebt bijvoorbeeld geen toegang tot een dienst omdat je in een bepaald postcodegebied woont. In dat geval is er een risico op discriminatie.
Als algoritmes en cookies mee bepalen wat voor nieuws en inhoud jij te zien krijgt op het internet, bestaat de kans dat je wordt blootgesteld aan eenzijdige informatie. Je belandt dan in een filterbubbel: een bubbel van informatie en meningen die aansluiten bij wat je zelf denkt of wat je eerder al las. Zo krijg je een minder genuanceerd beeld van de wereld.
Cybercriminelen kunnen je gegevens en foto’s misbruiken om je op te lichten, met je identiteit aan de haal te gaan of een deepfake-filmpje van jou te maken. Controleer daarom altijd goed met wie je je gegevens deelt en bescherm je persoonlijke informatie met een sterk wachtwoord.
Wist je dat …
… ook de privacy van bedrijven geschonden kan worden als het over data gaat? De ontwikkelaars van ChatGPT hebben bijvoorbeeld artikels gebruikt van The New York Times om hun AI-model mee te trainen, zonder dat ze daar toestemming voor hadden.