Waarvoor worden algoritmes gebruikt?
Veel media(bedrijven) maken voor hun dagelijkse werking in meer of mindere mate gebruik van algoritmes:
- Zoekmachines. Het algoritme van een zoekmachine voorspelt welke zoekresultaten het best aansluiten bij een zoekopdracht.
- Nieuwsmedia. Om nieuws te personaliseren, schat het algoritme van nieuwswebsites of -apps in welke informatie past bij de interesses van gebruikers.
- Reclamemakers. Dankzij algoritmes kunnen reclamemakers gerichter adverteren, door gepersonaliseerde advertenties te tonen aan internetgebruikers.
- Sociale media. Het algoritme van sociale media werd ontwikkeld om de aandacht van gebruikers zo lang mogelijk vast te houden. Het vult hun tijdlijn met inhoud die lijkt op eerdere zoekopdrachten, likes, shares en reacties.
Toch vind je algoritmes niet alleen in de mediasector terug. Je kan ze in principe overal voor gebruiken. Ze worden ook gebruikt om interessante kandidaten te weerhouden bij sollicitaties, zelfrijdende auto’s kunnen er hindernissen door omzeilen en zelfs de politie experimenteert ermee om crimineel gedrag te voorspellen.
Hoe werkt een algoritme?
Een algoritme is een wiskundige formule, die altijd ontwikkeld wordt door mensen en die op elk moment kan worden aangepast. Daardoor is elk algoritme anders. Het enige dat algoritmes met elkaar gemeen hebben, is dat ze vertrekken van een zekere input (bv. een zoekopdracht) en steeds een doel hebben (bv. de beste zoekresultaten tonen). Welke stappen ze volgen om dat doel te bereiken, houden bedrijven liever voor zich.