Corona had niet enkel invloed op ons schermgebruik, maar ook op het nieuwsgebruik, de nieuwsconsumptie en de nieuwsbeleving van de Vlaming. Uit het Digital News Report blijkt dat:
- Vlaamse nieuwsgebruikers aanzienlijk meer geconfronteerd werden met valse of misleidende informatie over COVID-19 dan over andere onderwerpen. Dit doet de bezorgdheid voor desinformatie toenemen (43% in 2021 tov 39% in 2020 en 31% in 2018).
- Dat was nog hoger bij de jongere groepen: ongeveer 45% van de 18-35-jarigen gaf aan de voorbije week geconfronteerd te zijn met desinformatie over COVID-19, tegenover slechts ca. 30% van de 45-plussers. Zij gebruiken dan ook meer sociale media voor nieuws.
Zijn we ook meer bezorgd om al dat nepnieuws?
Uit de Digimeter 2020 blijkt dat:
- 70% van de Vlamingen bezorgd zijn om de invloed van nepnieuws op de maatschappij,
- tegenover 37% die bezorgd is om de invloed van fake news op zichzelf. Is dat omdat mensen denken dat ze nepnieuws wel zelf zullen herkennen?
- Bijna de helft (48%) controleert immer hoe betrouwbaar een nieuwsartikel is, waarbij we opnieuw niet weten of hen dat lukt.
Verder heeft de Vlaming in tijden waarin desinformatie hoogtij viert een hoog vertrouwen in nieuws en vertrouwde nieuwsmerken. Tijdens corona greep de Vlaming terug naar klassieke nieuwsmerken en het vertrouwen daarin steeg ook. De jongste generatie (18-24-jarigen) heeft bovendien een groeiend vertrouwen (86%, + 9% t.o.v. het vorige jaar) in de openbare oproep.
Sociale media blijven een sterke plaats behouden in de nieuwsconsumptie van de Vlaming, maar worden steeds minder geconsumeerd als primaire bron van nieuws. Het vertrouwen van Vlaamse nieuwsgebruikers in nieuws via sociale media blijft laag. Het aantal Vlamingen dat televisiejournaals gebruikt als belangrijkste nieuwsbron stijgt met zo’n 8 procent. Televisie wordt zo opnieuw hun belangrijkste nieuwsbron. Vooral gebruikers met een laag tot gemiddeld inkomen en opleidingsniveau stapten over.