Sharen en disliken
Het kan zijn dat je de neiging hebt om de boodschap te ‘disliken’, door het bericht, het filmpje of de foto een boze emoji te geven. Dat is heel begrijpelijk, maar toch doe je dit beter niet. Door het algoritme van sociale media kan de boodschap zich zo makkelijker verspreiden.
Let wel: ook door te reageren op haatspraak geef je meer zichtbaarheid aan de boodschap. Zorg daarom zeker dat je reactie iets toevoegt. Houd er ook rekening mee dat het doelwit van de haatspraak misschien liever niet wil dat de boodschap nog meer aandacht krijgt.
Schelden
Maakt de boodschap je kwaad of verdrietig? Laat je dan niet verleiden om de hater uit te schelden, ook niet als de haatboodschapper zelf beledigende taal gebruikt. Een scheldtirade op sociale media helpt niemand verder, en al zeker niet het doelwit van de haatspraak.
Eindeloze discussies
De kans bestaat dat de haatboodschapper geen oren heeft naar wat je te zeggen hebt en zal proberen om je woorden te ontkrachten. Waak erover dat je niet in een holle discussie belandt en rond af zodra je merkt dat verdere reacties weinig zin hebben.
Tip: bepaal op voorhand hoeveel tijd je wil en kan besteden aan je reactie. Kort en krachtig is vaak het meest doeltreffend!
De moed verliezen
Verwacht niet dat je reactie altijd de gewenste impact zal hebben. Haters zijn doorgaans erg overtuigd van hun eigen ideeën. Bovendien vloeit een haatboodschap vaak voort uit onderliggende frustraties of behoeften, die niet met één reactie zijn op te lossen.
Dat betekent niet dat reageren per definitie zinloos is. Het kan zijn dat je er in de toekomst wel in slaagt om de ogen van een hater te openen. Bovendien toont een reactie aan dat niet iedereen er hetzelfde over denkt als de hater, wat het doelwit veel steun kan bieden. Verlies de moed dus zeker niet!