Waarop wil ik reageren?
Een haatboodschap bestaat, net als een ijsberg, uit meerdere lagen:
- De boodschap zelf (het zichtbare deel van de ijsberg)
Het niveau van de boodschap zelf omvat alles wat aan de oppervlakte van de boodschap ligt. Ofwel: datgene wat je hoort, leest of ziet. Denk aan beledigende taal, het gebruikte medium of de functie van de persoon die de boodschap deelt. Bepaal voor jezelf wat je hier storend aan vindt en waarom. Wijs een publiek figuur bijvoorbeeld op zijn voorbeeldfunctie of ga in op het taalgebruik.
- De onderliggende behoeften (het deel van de ijsberg onder het wateroppervlak)
Er is zo goed als altijd een reden waarom iemand aan haatspraak doet. Onder de zichtbare laag van de ijsberg kunnen zich (onvervulde) behoeftes bevinden, zoals veiligheid, genegenheid, erkenning, jezelf kunnen uiten, … Wanneer zulke universele behoeftes niet ingevuld raken, leidt dat tot frustraties, angst of woede. Iemand wordt dan vatbaar voor een onderdrukkend verhaal.
Merk je onderliggende behoeftes op in de boodschap? Bouw je reactie daar dan mee op. Erken de gevoelens van de boodschapper en focus op zaken die je gemeenschappelijk hebt. Laat blijken dat je begrip hebt, maar toon tegelijk aan dat je het niet eens bent met de haatspraak die daaruit volgt.
- Het onderdrukkend verhaal (de zee waarin de ijsberg zich bevindt)
Het onderdrukkend verhaal is het ‘macro-aspect’ van haatspraak. Dit verhaal omvat de ideeën en veralgemeningen die je terugvindt in de haatboodschap (bv. een racistisch discours of homofoob gedachtegoed). Daarin is een zekere groep of dynamiek in de samenleving de oorzaak van de onvervulde behoeften. Het is de bron die de boodschapper gebruikt om zijn boodschap van inhoud te voorzien.
Het verhaal heeft altijd dezelfde opbouw en bestaat uit 5 bouwstenen:
Structuur
|
- De beginsituatie: alles gaat goed, iedereen is tevreden en er heerst rust
- Ommekeer, conflict, moment van omkanteling: er gebeurt iets waardoor de beginsituatie verstoord wordt
- De oplossing: deze oplossing brengt de rust van de beginsituatie terug
|
Personages
|
- De protagonisten (wij): de helden, met heldhaftige en loyale kenmerken
- De antagonisten (zij): de slechteriken, met verfoeilijke kenmerken
|
Context
|
De culturele, sociale en historische context waarbinnen het verhaal zich afspeelt
|
Relatie
|
De connectie tussen de personages: een negatieve relatie tussen de protagonisten en de antagonisten enerzijds en een positieve relatie onderling bij de protagonisten anderzijds
|
Doel/betekenis
|
De grotere connectie tussen bepaalde personages (met specifieke kenmerken) en het verstoren van de beginsituatie
|
Door het onderdrukkend verhaal te ontleden, kan je voor jezelf scherpstellen op welke bouwsteen je wil reageren. Zo blijf je weg van holle, nutteloze discussies.
Welke strategie kies ik?
Er bestaat niet zoiets als een strategie die altijd werkt bij haatspraak. Welke strategie je best toepast, hangt af van meerdere zaken: je eigen persoonlijkheid, die van de haatboodschapper, de aard van de boodschap, de context, …
Er zijn verschillende mogelijkheden:
Weerleggen
|
Je wil een haatboodschap of een onderdrukkend verhaal ontkrachten, want wat er wordt gezegd klopt niet. Je probeert de objectieve elementen aan het licht te brengen. Als iemand zegt: “Het is A”, dan zal je reactie dus luiden: “Nee, het is B, want …”
|
Alternatief bieden
|
Je wil tonen dat het anders kan. Bij deze strategie focus je niet op de oorspronkelijke haatboodschap of het onderdrukkend verhaal, maar wel op een positief alternatief.
|
In dialoog gaan
|
Je wil weten wat er bij de ander leeft, zodat je samen tot een gedeelde oplossing kan komen. Je kiest om het gesprek aan te gaan, niet om de ander te overtuigen, maar wel om meer inzicht te krijgen in zijn of haar denkwijze. Deze strategie is vooral aangewezen wanneer je iemand persoonlijk kent.
|
Grenzen stellen
|
Je wil aangeven dat bepaald taalgebruik niet gewenst is of niet strookt met jouw visie (of die van je organisatie). Je stelt je grenzen, zonder in te gaan op de boodschap zelf.
|
Negeren
|
Je wil liever geen aandacht schenken aan de de hater. Dit is een begrijpelijke keuze, maar weet wel dat er ook manieren zijn om haatspraak aan te pakken zonder dat je hoeft te reageren. Zo kan je ervoor kiezen om de boodschap te melden.
|
Melden
|
Je wil dat de haatboodschap verwijderd wordt. Je kan dit natuurlijk rechtstreeks vragen aan de haatboodschapper, maar op sociale media kan je de boodschap ook melden bij de beheerder van het platform. Daarnaast kan je ook melding doen bij organisaties als Unia of het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen.
|
Wil je graag gewoon erover spreken? Dan kan je terecht bij bv. Awel of JAC.
Welke toon kies ik?
De toon van je reactie kan heel bepalend zijn voor de impact die je zal creëren:
Humor
|
Je wil op een grappige manier reageren.
- Besef dat humor subjectief is en niet iedereen dezelfde zaken grappig vindt
- Laat ironie achterwege: dit is voor interpretatie vatbaar
- Geef het oorspronkelijke doelwit zeker niet het gevoel dat je de boodschap weglacht of hem of haar uitlacht
|
Feitelijk
|
Je wil feitelijk en zonder waardeoordeel reageren.
- Laat elk waardeoordeel weg uit je taalgebruik
- Beschrijf enkel en alleen de feiten
|
Positief
|
Je wil niets ontkennen of verbieden, maar positief gedrag juist aanmoedigen.
- Vertel de boodschapper niet wat er wel en niet mag
- Moedig bepaald gedrag aan
- Bekrachtig mensen (zonder dat je anderen afbreekt)
|
Emotioneel
|
Je wil een gevoelige snaar raken bij de ontvanger van je (re)actie.
- Denk na welke emotie welke (re)actie kan oproepen
- Let op dat je niemand kwetst
- Simpele emoties zoals hoop en liefde zijn vaak het sterkst (ze hoeven daarom nog niet expliciet te zijn)
|