Vind een geschikt moment
Het is aan te raden om vanaf de eerste jaren van het secundair onderwijs aandacht te besteden aan de invloed van digitale media op seksualiteit en relatievorming. Dit kan gebeuren in de ICT-lessen of in het vak seksuele voorlichting, maar evengoed in de vorm van een debat in de les Nederlands. Je kan een volledige les aan sexting wijden, maar je kan het thema ook integreren in projecten rond (cyber)pesten en seksuele opvoeding.
Informeer jezelf en wees open
Belangrijk is dat je op voorhand goed research verricht rond de terminologie, de risico’s en de leuke kanten van sexting. Zo versterk je als leerkracht je geloofwaardigheid en vermijd je dat je het thema eenzijdig benadert. Noem sexting ook nooit ‘dom’ of ‘een slecht idee’, en vermijd victim blaming. Tip: ons dossier over sexting kan een goed startpunt zijn.
Bespreek zowel positieve als negatieve kanten
Sexting houdt meer in dan enkel risico’s. Sta daarom open voor de rol die sexting kan spelen in de beleving van jongeren. Het kan immers deel uitmaken van hun seksuele ontwikkeling en relatievorming. Bij jongeren die elkaar vertrouwen, gebeurt dit vaak ook zonder problemen. Weet ook dat jongeren sexten met een reden die in hun ogen legitiem is. Als je die reden niet erkent, zullen ze niet naar je advies luisteren.
Maak het concreet
Vertrek vanuit de leefwereld van jongeren. Vraag naar hun eigen belevenissen en peil of ze denken dat er een dubbele standaard bestaat. Worden meisjes die sexten daar anders op beoordeeld dan jongens? Werk eventueel in groepjes per gender of meng jongens en meisjes juist door elkaar. Bedenk ook zelf enkele situaties om aan te tonen wanneer sexting wel en niet grensoverschrijdend is. De tool ‘Hé, het is oké’ kan je daarbij helpen.
Praat over de rol van omstaanders
Gelekte naaktfoto’s zijn een van de voornaamste risico’s van sexting. Bovendien is het doorsturen van foto’s zonder toestemming wettelijk strafbaar. Het kan gebeuren dat jongeren hier ongewild bij betrokken worden, bijvoorbeeld doordat ze een seksueel getinte foto van een ander krijgen doorgestuurd. Vertel hen dat omstaanders een belangrijke rol hebben om de schade voor het slachtoffer te beperken.
Zorg voor een aanspreekpunt
Zorg dat leerlingen goed weten waar ze terechtkunnen als sexting fout loopt of als ze getuige zijn van een grensoverschrijdende situatie ten gevolge van sexting. Denk aan ouders, leerkrachten of leerlingenbegeleiders, maar breng ook organisaties als Awel en Child Focus onder de aandacht. Sexting kan immers een gevoelig thema zijn, en soms is het makkelijker om erover te praten met iemand die je niet kent.