De voor- en nadelen van reclame
Net als alles en iedereen heeft ook reclame goede en minder goede kanten. Kom hier meer te weten over de voor- en nadelen van reclameboodschappen.
6 voordelen van reclame
Reclamemakers willen dat we geboeid zijn door hun advertenties. Daarom stoppen ze er vaak een vleugje humor of een mooie verhaallijn in. Sommige advertenties zijn dan ook bijna kunstwerkjes, waar we met plezier naar kijken.
Heel wat media halen het gros van hun inkomsten uit reclame: kranten, sociale media, games, apps, … Daardoor kunnen consumenten media tegen een goedkoper tarief of zelfs gratis gebruiken.
Dankzij reclame weten we welke producten of diensten er allemaal verkrijgbaar zijn en krijgen we daar ook meer informatie over. Bovendien leren we ook nieuwe producten en diensten kennen, die ons leven makkelijker kunnen maken.
Als reclame niet bestond, zouden er ook minder toffe evenementen zijn. Organisatoren van events moeten immers een publiek kunnen bereiken, en dat kan alleen maar door reclame te maken. Zo helpt reclame ons aan nieuwe, fijne ervaringen.
Veel reclameboodschappen hebben hetzelfde doel: promoties in de kijker zetten. Als reclame niet mogelijk was, zouden prijskortingen en acties dan ook amper nut hebben. Niemand die het weten zou!
Wat voor invloed hebben reclameboodschappen op ons denken? Welke emoties roepen ze bij ons op? Door inzicht te hebben in reclame, leren we meer over onszelf. Het is dan ook belangrijk dat kinderen en jongeren in contact komen met reclameboodschappen. Zo leren ze reclame en zichzelf beter begrijpen, en kunnen ze er kritisch mee omgaan.
6 nadelen van reclame
Reclame stelt de wereld vaak rooskleurig voor. Daardoor kunnen we een verkeerd beeld krijgen van de werkelijkheid, wat gevolgen kan hebben voor ons zelfbeeld en geluk. We raken teleurgesteld omdat producten niet voldoen aan onze verwachtingen of omdat we er niet uitzien zoals de aantrekkelijke modellen in advertenties.
Als we niet reclamewijs zijn, zijn we gevoeliger voor reclameboodschappen. We zien niet langer het onderscheid tussen wat we écht willen en wat reclamemakers willen dat we willen. Dat kan leiden tot impulsaankopen, wat op zijn beurt schulden met zich mee kan brengen.
Krijgen we veel advertenties over ons heen, dan worden we overweldigd door boodschappen die ons aanmanen om spullen te kopen. Dit kan ertoe leiden dat we sterker materialistisch ingesteld zijn.
Kinderen zijn vaak nog erg gevoelig voor reclame: ze zijn nog volop aan het leren hoe ze reclame kunnen herkennen, begrijpen en er kritisch mee kunnen omgaan. Wanneer ouders weigeren om geadverteerde producten in huis te halen, kunnen er conflicten ontstaan.
Uit onderzoek blijkt dat kinderen soms liever spelen met geadverteerd speelgoed uit een televisiespot dan met hun vriendjes. Reclame kan sociaal contact dan ook in de weg staan.
Reclame is één van de vele omgevingsfactoren die bijdragen aan ongezonde voedingskeuzes door kinderen en jongeren. Dit kan het risico op obesitas doen toenemen.