Wanneer ben je ‘reclamewijs’?
Je bent reclamewijs als je reclame kan herkennen, het onderliggende doel ervan kan begrijpen en er kritisch over kan nadenken. Reclamewijsheid kent dus 3 dimensies:
Cognitieve dimensie
Online of offline, opdringerig of subtiel, gepersonaliseerd of niet: reclame kan heel verschillende vormen aannemen. De cognitieve dimensie van reclamewijsheid omvat dan ook het herkennen van al die verschillende reclamevormen. Ook houdt deze dimensie in dat je inzicht hebt in de mogelijke reclametechnieken, de bron van de reclameboodschap en de doelgroep die adverteerders proberen te bereiken.
Affectieve dimensie
Begrijpen dat reclame wil inspelen op de emoties van consumenten, is de kern van de affectieve dimensie. Dat begrip houdt ook in dat je beseft welke gevoelens een reclameboodschap opwekt bij jezelf. Zo kan je je emoties beheersen en met een kritische blik naar reclame kijken (zie morele dimensie).
Morele dimensie
Kritisch nadenken over reclame: dat is waar de morele dimensie naar verwijst. Ofwel: het ontwikkelen van een morele beoordeling van reclamevormen en -technieken. Als je reclamewijs wil zijn, moet je immers ook vragen kunnen stellen over de eerlijkheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van een reclameboodschap. Daarbij is ook enige basiskennis over de verschillende wetten en decreten rond reclame noodzakelijk.
Het belang van reclamewijsheid
Het doel van reclame is om onze opinies, onze overtuigingen en ons (koop)gedrag te beïnvloeden. Als we die commerciële bedoelingen niet begrijpen, zijn we gevoeliger voor de invloed die reclame kan hebben op onze beslissingen.
Reclamewijsheid is met andere woorden belangrijk om controle te behouden over wat we nu écht denken en willen. Zo gaan we niet blindelings doen of kopen wat reclamemakers ons opdragen, en kunnen we impulsieve aankopen vermijden.