Maak tijd om te luisteren
Zorg dat je de tijd kan nemen om met de leerling in gesprek te gaan. Moet je net naar een vergadering of wacht er een andere klas op jou? Plan dan meteen een geschikt moment in om dit samen in alle rust te bespreken. Maak daarbij duidelijk dat je het heel belangrijk vindt om het hierover te hebben.
Heb je het nieuws over het pestgedrag niet via het slachtoffer zelf, maar op een andere manier vernomen? Neem de leerling dan even apart en vraag of hij of zij het hierover wil hebben.
Neem het verhaal ernstig
Laat de leerling tijdens het gesprek zoveel mogelijk aan het woord. Luister wat er precies speelt en prijs de leerling om het probleem bij jou aan te kaarten. Let erop dat je het verhaal ernstig neemt, wat de situatie ook is, en zeker niet aan victim blaming doet. Integendeel: wijs op de verantwoordelijkheid van de pestkoppen en omstaanders.
Stel vragen aan de leerling om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de situatie. Wie is er verder op de hoogte van de situatie? Heeft de leerling zelf al stappen ondernomen om het pesten te stoppen?