Niet iedereen is digitaal helemaal mee. Zo heeft 35% van de Belgische bevolking slechts zwakke digitale vaardigheden en heeft 6% geen internetverbinding. Projecten en initiatieven rond digitale inclusie kunnen digitale uitsluiting helpen voorkomen. Een must, want dat laatste is allesbehalve een goede zaak.
Er is geen duidelijk antwoord op de vraag wie kwetsbaar is voor digitale uitsluiting, maar in veel gevallen is die kwetsbaarheid wel te wijten aan een aantal factoren. Zo lopen sommige bevolkingsgroepen een beduidend groter risico dan andere.
Lange tijd werd het probleem van digitale uitsluiting gezien als een ‘digitale kloof’. Die term dekt vandaag echter niet langer de lading van de problematiek. Ontdek waarom de klassieke visie van de digitale kloof niet overeenstemt met de werkelijkheid.
Hoe is het gesteld met de digitale (on)gelijkheid in België? De aanhoudende COVID-crisis heeft sinds 2020 bepaalde ongelijkheden aangescherpt en naar de oppervlakte gebracht. Een aanvullende studie op de Barometer Digitale Inclusie van de Koning Boudewijn Stichting geeft meer inzicht.
Sinds 2014 volgt de Europese Commissie de digitale vooruitgang van lidstaten op aan de hand van rapporten over de ‘index van de digitale economie en maatschappij’. Deze zogenaamde DESI-verslagen schetsen per land een beeld van onder meer de toegang tot digitale media en het beleid rond digitale inclusie.
18 maart 2020: het publieke leven in België wordt stilgelegd. Werk, administratie, inkopen, sociaal contact, … Van de ene dag op de andere kan het bijna uitsluitend nog online. Sommigen hadden die nieuwe levensstijl meteen in de vingers. Anderen niet. En zo kwamen al snel de eerste stokken in de wielen.
Om de bestaande ongelijke toegang tot het internet te verkleinen, zijn er verschillende initiatieven in het leven geroepen die deze toegang meer betaalbaar maken. Bekijk hier de info over het sociaal internetaanbod en andere initiatieven.
In september 2020 stelde de Vlaamse regering haar relanceplan Vlaamse Veerkracht voor, met als 1 van de 7 speerpunten ‘Digitale transformatie en de ontwikkeling van digitale talenten’. Wat betekent dit op vlak van digitale inclusie?
Jammer genoeg lopen kansarme jongeren de kans om ook digitaal uit de boot te vallen. Vanuit de vaststellingen bij deze kwetsbare groep en hun gezinnen, formuleren we 4 voorwaarden die deze digitale uitsluiting kunnen voorkomen.
Iedereen kan digitaal uitgesloten worden. Toch ervaren kwetsbare kinderen en jongeren het vaker en zijn de gevolgen meestal groter. Wat kan jij als jeugdwerker of -hulpverlener hier tegen doen en waar moet je op letten?
Sinds corona is er een ware digitaliseringsgolf aan de gang: zowel overheden, het onderwijs als de privésector schakelen massaal over op een digitale werking en digitale diensten. Onderzoek van UGent en VUB werpt licht op de kwetsbare doelgroepen en hoe zij in dit digitaal tijdperk (systematisch) uitgesloten worden.
De coronacrisis heeft de digitale ongelijkheden bij bepaalde bevolkingsgroepen heel zichtbaar gemaakt. Niet het minst bij kinderen en jongeren in kwetsbare situaties. Initiatieven die zich richten op het bestrijden of voorkomen van digitale uitsluiting bij deze doelgroep, leiden dan ook vaak tot sterke resultaten.
Hoe staat het met het e-inclusiebeleid in jouw stad, gemeente of samenwerkingsverband? Aan de hand van onze 7 bouwblokken ga je makkelijk na waar er nog verbetering mogelijk is en maak je gericht werk van een duurzaam e-inclusiebeleid.
Wil je als beleidsmaker of organisatie werken aan digitale inclusie, maar weet je niet goed waar te beginnen? Met deze 8 eenvoudige tips maak je al een groot verschil.
De 10 mediaprofielen van Mediawijs en imec-SMIT-VUB zijn een handige leidraad om te begrijpen hoe je team, je doelgroep of jijzelf omgaat met media. Vervolgens kunnen ze de basis vormen voor een concreet actieplan rond digitale inclusie.