De kunst is om het taboe van het thema te halen, en rekening te houden met mogelijke angst en schaamte. Afhankelijk van wie je voor je hebt, kan je boodschappen meegeven als deze:
-
dat ze niet de enige zijn met deze uitdaging en dat veel mensen digitaal niet goed mee kunnen;
-
dat het logisch is dat mensen die opgroeiden in niet-digitale tijden het moeilijker hebben om digitaal vaardig te worden;
-
dat het normaal is dat mensen die moeite hebben met lezen en schrijven ook moeite hebben met digitale zaken (die meestal ook heel talig zijn);
-
dat de ontwikkelingen op het gebied van technologie ongelooflijk snel gaan en het voor zowat iedereen moeilijk is om bij te blijven;
-
dat sommige apps en websites niet gebruiksvriendelijk gemaakt zijn;
-
dat jij alles op alles gaat zetten om hen te helpen;
-
dat jijzelf ook niet alles weet en kent in de digitale wereld.
Neem schaamte weg. Zeg bijvoorbeeld dat niemand alles kan weten, dat jij zelf ook dingen moet opzoeken en iedereen wel eens een digitale blunder begaat.
Stel gerust door te zeggen dat fouten meestal niet fataal zijn. Een computer crasht tegenwoordig niet meer zo snel en bestanden worden meestal geback-upt (tip: leg meteen ook even uit wat “backup” precies betekent…).
Tip: Vermijd zeker het woord “gewoon” bij digistarters, mensen met weinig ervaring. Voor hen is niets gewoon in het werken met technologie.
Tip voor Digipunten en Digibanken: Een warm onthaal, eventueel met een koffietje, en de inrichting van je locatie kunnen bezoekers ook meer op hun gemak laten voelen.