Waarop is de Leerlijn gebaseerd?
De Leerlijn Mediawijsheid vormt een overzicht van de belangrijkste leerdoelen en competenties wat betreft mediawijsheid. Het geeft een invulling aan de eindtermen en leerplannen volgens het kader van het Mediawijs Competentiemodel. Er werden onder meer linken gelegd met de ZILL doelen, de doelen van het GO!-leerplan Media, het gemeenschappelijk leerplan ICT en het funderend leerplan.
Waarvoor kan je de Leerlijn gebruiken?
De Leerlijn Mediawijsheid is in de eerste plaats bedoeld als tool voor leerkrachten en schoolteams in het kleuter, basis- en secundair onderwijs. Maar ze kan ook nuttig zijn voor al wie binnen een andere context met kinderen en jongeren werkt.
Je kan de Leerlijn gebruiken om:
- je mediawijze visie en beleid in te vullen;
- lesinhouden en lesmaterialen te selecteren;
- mediawijze activiteiten en uitstappen te organiseren.
Hoe ziet de Leerlijn eruit?
Net zoals het Mediawijs Competentiemodel is de Leerlijn Mediawijsheid onderverdeeld in 5 leerdoelen: informeren, interageren, creëren, amuseren en verweren. Daarnaast voegden we een ‘basis mediawijsheid’ toe, om leerlingen te laten kennismaken met het concept ‘mediawijsheid’. Onder elk doel vallen een aantal subdoelen, alsook een korte toelichting over wat dit subdoel precies inhoudt en een overzichtstabel per leeftijd.