Wat is dataficatie?

Dit artikel is deel van Datawijsheid

Bijna al onze activiteiten kunnen vandaag op een of andere manier worden uitgedrukt in data. Bedrijven en organisaties kunnen die data vervolgens inzetten om ons te volgen en zelfs ons gedrag te sturen. Zo hebben data vandaag een grote rol in de manier waarop we ons leven leiden. Dit noemen we ook wel de ‘dataficatie’ van onze samenleving.

Vroeger vs. nu

Data maken tal van processen een stuk transparanter. Waar je vroeger bijvoorbeeld je vervoersbewijs voor de bus of tram van vervoersmaatschappij De Lijn kon aanschaffen in de vorm van een magneetkaart, werd dit enkele jaren geleden volledig vervangen door een digitaal registratie- en ticketingsysteem. Met de nieuwe Mobibkaart weet De Lijn heel wat meer over jou als gebruiker aangezien de kaart, in tegenstelling tot de oude magneetkaarten, gelinkt is aan je identiteit en data verzamelt telkens als je de kaart gebruikt.

Een spoor van gegevens

Dankzij de nieuwe Mobibkaart kan De Lijn perfect in kaart brengen waar je zoal de bus neemt, op welke momenten je dat doet, hoe vaak, enzovoort. Met die hoeveelheid aan data kunnen ze vervolgens datastromen in kaart brengen en routes optimaliseren. Je laat met andere woorden een spoor van gegevens na waar bedrijven als De Lijn heel wat inzichten uit kunnen halen.

Voor- en nadelen van dataficatie

Dataficatie opent heel wat deuren voor mensen en organisaties. Maar sommige van die deuren brengen ook een aantal uitdagingen met zich mee.

Gepubliceerd op 14 augustus 2024