Zo belandt een advertentie in je feed
Het grote voordeel van reclame op sociale media is dat reclamemakers hun advertenties kunnen personaliseren. Dat betekent dat ze reclame gericht kunnen tonen aan mensen met een zekere leeftijd, geslacht of interesses. Handig, want op die manier kunnen ze mensen bereiken die volledig passen binnen hun doelgroep. En zo heeft hun advertentie meer kans op slagen. Vraag je je dus af waarom jij een advertentie in je feed ziet, maar je vriend niet? Dan komt dat hoogstwaarschijnlijk omdat jij een interessant profiel hebt voor de reclamemaker.
Dáárom zie jij deze advertentie
Wist je dat je op sociale media heel makkelijk zelf kan nagaan waarom een specifieke advertentie in jouw feed verschijnt? Zo kan je van elke advertentie meer informatie opvragen en ontdekken welke keuzes de adverteerder gemaakt heeft. Dat doe je zo:
- Facebook. Klik rechtsboven in de advertentie op de drie bolletjes. Klik vervolgens op ‘Waarom krijg ik deze advertentie te zien?’
- Instagram. Klik rechtsboven in de advertentie op de drie bolletjes. Klik vervolgens op ‘Waarom zie je deze advertentie?’
- YouTube. Zie je een advertentie op je startpagina? Klik rechtsonder in de advertentie op de drie bolletjes. Klik dan op ‘Mijn advertentiecentrum’ en scroll naar beneden. Gaat het om reclame voor of tijdens een filmpje? Klik linksonder op het i-icoontje om het advertentiecentrum te openen.
- TikTok. Houd het scherm even ingedrukt en klik vervolgens op ‘Over deze advertentie’.