Doel van het gedrag
Cyberpesten: het slachtoffer staat centraal
Het doel van cyberpesten is om het slachtoffer te kwetsen. Daarbij is er een machtsonevenwicht tussen dader en slachtoffer. De dader is bijvoorbeeld groter, sterker, slimmer, heeft een bepaalde status Of is helemaal anoniem in een online wereld.
Haatspraak: het conflict staat centraal
Een hater wil in de eerste plaats een bepaalde boodschap verspreiden. Daarbij staat het conflict centraal: de hater heeft een zekere overtuiging die lijnrecht tegenover andere ideeën staat. Dat die overtuiging kwetsend kan zijn voor anderen (zoals ‘buitenlanders horen hier niet thuis’), is bijkomstig.
Doelwit van het gedrag
Cyberpesten: altijd één persoon
Cyberpestgedrag is altijd gericht aan één persoon. In veel gevallen gaat het hand in hand met klassieke pesterijen op school of op het werk. Vaak, maar niet altijd, kennen slachtoffer en dader elkaar.
Haatspraak: soms één persoon, steeds effect op een grote groep
Haatspraak kan net als cyberpesten gericht zijn aan één persoon, maar evengoed aan een grotere bevolkingsgroep. De hater valt het doelwit aan op basis van specifieke kenmerken, zoals geaardheid, uiterlijke kenmerken of geslacht, waardoor het sowieso een effect heeft op een grote groep mensen.
Frequentie van het gedrag
Cyberpesten: altijd herhaaldelijk
Cyberpesten vindt in alle gevallen herhaaldelijk plaats. Een eenmalige, ongepaste grap kan bijvoorbeeld erg kwetsend zijn, maar valt daarom nog niet onder cyberpesten.
Haatspraak: eenmalig of herhaaldelijk
Sommige haters verspreiden regelmatig haatboodschappen over hun doelwit. Toch is dat geen voorwaarde om over haatspraak te kunnen spreken: één haatboodschap volstaat al.