Hoe ga je vandaag om met propaganda, complottheorieën en misleidende informatie? Dagelijks krijgen we via (sociale) media duizenden berichten binnen: van harde, onweerlegbare (?) feiten tot absolute ‘bagger’. We beseffen dat wel, maar worden toch met open ogen om de tuin geleid. En dat heeft gevolgen. In het project 'What's New' sloegen Mediawijs en Kazerne Dossin de handen in elkaar en gingen op zoek naar manieren om met jongeren te werken over complottheorieën en propaganda.
Wat komt aan bod
Jongeren leren hoe ze propaganda en complottheorieën kunnen doorprikken via (historische) voorbeelden. Zo krijgen ze meer inzicht in mechanismen die vroeger, maar ook vandaag nog worden toegepast. Jongeren leren:
- verhalen bedenken volgens de klassieke structuur van een complot. Zo ontdekken ze dat we allemaal wel in staat zijn om geloofwaardige nepverhalen te verzinnen.
- nadenken over hoe lang iets “geheim” kan worden gehouden. Op die manier komen ze er zelf achter dat om diverse redenen niet zo eenvoudig is.
- nadenken over welke gebeurtenissen een bepaalde theorie al dan niet geloofwaardig maken. Zo leren ze dat complottheorieën inspelen op onze frustraties, hoop of andere gevoelens.
- onderzoeken welke informatiebronnen voor hen meer en minder betrouwbaar zijn.
Zo gebruik je het
Doe in de klas een online experiment op zoek naar complotten en filterbubbels en laat je leerlingen zelf propaganda maken om de propagandatechnieken te leren kennen.
Aantal deelnemers: je kan in groepjes werken of met de hele klas aan de slag gaan.
Duur: ± 2 tot 3 lesuren.