Door het Vibe Check spel leren jongeren reflecteren over de emoties die ze ervaren op sociale media aan de hand van fictieve situaties. Daarnaast krijgen ze goede strategieën aangereikt om met deze emoties om te gaan.
Wat komt er aan bod
Het spel telt 16 situaties die op sociale media kunnen voorkomen en wordt gespeeld in 2 rondes.
In de eerste ronde moeten jongeren via emoji’s aangeven hoe ze denken dat anderen zich zouden voelen bij bepaalde online gebeurtenissen en bepalen of het een vibe of no vibe is:
- Je vrienden spreken af zonder jou en jij ziet dat op sociale media voorbij komen
- Je vindt online mensen met dezelfde interesses als jou
- Je vrienden taggen je nooit in hun stories
- Je blijft in contact met je vrienden als je op vakantie bent
In de tweede ronde denkt de groep samen na over mogelijke strategieën om met deze emoties om te gaan.
Zo gebruik je de tool
Het spel bestaat uit een introductie, 2 spelrondes en een afronding:
- De introductie bestaat uit enkele gespreksstarters om de verschillende concepten in de groep te introduceren.
- In de eerste ronde leren jongeren hun gevoelens (h)erkennen en benoemen. Dat doen ze aan de hand van situatiekaarten en emojikaarten.
- In de tweede ronde bedenken jongeren zelf strategieën om om te gaan met de emoties, die sociale media berichten bij hen oproepen.
- Om af te sluiten bespreek je in groep de bijbehorende Vibe Check poster waar verschillende goede strategieën op staan.
Er kunnen maximum 24 spelers deelnemen, we raden groepjes van 4 à 6 personen aan.
Duur: 1 à 2 uren