Je kan er als leerkracht voor kiezen om zelf een podcast te maken om een stuk leerstof vast te zetten of in te leiden, maar het is even goed mogelijk om je leerlingen zelf aan het werk te zetten. Je kan leerlingen een podcast laten maken over een leerstofonderdeel dat je net behandeld hebt om te kijken of ze het helemaal begrepen hebben. Je kan in plaats van een klassieke presentatie vragen om een podcast na een onderzoekstaak. De mogelijkheden zijn oneindig.
Wat komt aan bod
- Jongeren leren wat een podcast is, welke soorten podcasts er bestaan, wat je nodig hebt om een podcast te maken en hoe een goeie podcast is opgebouwd.
- Jongeren leren het belang van een goeie voorbereiding en leren een stappenplan opbouwen om een podcast te maken.
- Jongeren krijgen de basics aangeleerd van opnemen en monteren.
Zo gebruik je het
In deze bundel vind je een eerste aanzet om zelf met je leerlingen aan de slag te gaan met een podcast:
- Je vindt een aantal handige tips voor de leerkracht en de leerlingen die je hierbij kunnen helpen.
- Je krijgt ook een aantal sjablonen voor verschillende soorten podcasts die je kunnen helpen tijdens je voorbereiding. Zo heb je een duidelijker beeld van welke onderdelen je precies moet voorbereiden.
Aantal deelnemers: je kan in groepjes werken of met de hele klas aan de slag gaan.
Duur: ± 2 tot 3 lesuren.
Dit heb je nodig
- Bekijk hieronder de handleiding voor leerkrachten.
- Download de sjablonen voor leerlingen over verschillende soorten podcasts die je kunnen helpen tijdens je voorbereiding.
- Gebruik de affiche met de bouwstenen van een podcast.