Het doel van dit project
Migrant Liter@cies onderzoekt hoe media op een creatieve manier kan worden ingezet in taalonderwijs, zodat taal- en digitale vaardigheden worden versterkt.
Resultaten van dit project
- Een opleiding voor professionals: elke partner organiseerde een opleiding in eigen land voor docenten en professionals die werken met volwassenen met een migratieachtergrond. Daarin werden innovatieve praktijken, ideeën en instrumenten uitgewisseld om digitale technologie en mediawijsheid in taalonderwijs te integreren. Mediawijs zette de Mediacoach voor Basiseducatie op: een mediacoach is het aanspreekpunt in zijn school of organisatie voor digitale en mediawijsheid en de pedagogische inzet van (digitale) media. De mediacoach inspireert en ondersteunt zijn of haar collega’s.
- Innovatieve workshops in een toolkit: elke partner ontwikkelde en testte innovatieve workshops in eigen land. Alle workshops werden geanalyseerd door de projectpartners en selecteerden vervolgens de meest geschikte workshops voor de eigen lokale context en vertaalde deze naar hun taal om een nationale toolkit te vormen.
- Een internationale MOOC: alle partners werkten samen om een 'massive open online course' (MOOC) op te zetten om alle inzichten te delen en professionals over dit onderwerp verder te onderwijzen. Mediawijs richtte zich daarbij op het betrekken van je collega's.