Studiedag Kritisch leren denken

Op 11 maart 2025 organiseren Mediawijs, Arteveldehogeschool, GUM & plantentuin Gent en Academia Press een boeiende dag over waarheid voor leerkrachten uit het secundair en hoger onderwijs. Je verkent die dag veel manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’ en komt te weten of een museum altijd de waarheid vertelt. In de namiddag wordt dieper ingegaan op wat waarheid is en ga je aan de slag met een methodiek om hierover in dialoog te gaan met je leerlingen.

Praktische informatie

Datum

dinsdag 11 maart 2025

Uur

9u30 – 16u00

Prijs

Prijs: Gratis, maar inschrijven is verplicht. Gezien de beperkte plaatsen vragen we om enkel in te schrijven indien je effectief zal deelnemen, indien je niet komt opdagen zijn we genoodzaakt om een ‘no show fee’ te vragen. 

Locatie

Gents Universiteitsmuseum, Ledeganckstraat 35, 9000 Gent 

Doelgroep

Leerkrachten secundair en hoger onderwijs

Programma 

9u30 - 10u 

Inloop & koffie

10u00

Ontvangst 

10u10 Boekvoorstelling Kritisch leren denken - Edward De Vooght 

In een wereld waar feiten en fictie voortdurend met elkaar strijden, is kritisch denken belangrijker dan ooit. Deze gids helpt je om zelf en ook anderen de complexiteit van onze tijd beter te leren doorgronden. Vanuit 8 perspectieven en met hulp van maar liefst 32 verschillende wetenschappelijke disciplines krijg je een uniek inkijkje in hoe wetenschappers de wereld interpreteren.

Dit boek biedt praktische handvatten om je eigen denkstijl te verkennen én te verruimen. Aan de hand van een wetenschappelijke zelftest ontdek je hoe jij naar de wereld kijkt. Een must-read voor nieuwsgierige denkers, van studenten en journalisten tot leerkrachten en wetenschappers.

11u00

Panelgesprek Belang van kritisch denken en wetenschap in het onderwijs met prof. dr. Bruno De Wever (historicus), prof. dr. Jelle De Schrijver (filosoof), dr. Lyvia Diser (wetenschappelijk medewerker GUM & Plantentuin) en prof. dr. Marjan Doom (dierenarts, hoofddocent cultuur en educatie en directeur GUM & Plantentuin).

12u00 - 12u45

Lunch 

12u45 - 14u15 

Parallelle sessies 

14u15 - 14u30 Koffiepauze
14u30 - 16u00 Parallelle sessies 

Parallelle sessies namiddag

Je verkent er de vele manieren waarop mensen zoeken naar ‘waarheid’. Wie of wat vinden we betrouwbaar? En vinden anderen dat ook? Wat ervaren we als echt en welke rol spelen taal en beeld daarin? Is wat we weten over het verleden de (enige) waarheid? Kan je met wetenschap absolute zekerheid bereiken? Is het beter om de waarheid te kennen? Maar ook: vertelt een museum eigenlijk wel altijd de waarheid? GUM brengt opnieuw grote namen en jong talent uit de kunstwereld samen met markant onderzoek uit binnen- en buitenland en boeiende wetenschapsprojecten waaraan je live kan deelnemen. De expo breekt uit naar het museum en de Plantentuin. Dompel je onder in de Wonderkamer van de WAARHEID en kom alles te weten over de waarheid…of niet?

De tijdelijke expo Wonderkamer van de WAARHEID loopt van 28 maart 2024 tot en met 21 april 2025. Meer info.

Tijdens klasgesprekken en reflectie-oefeningen leren jongeren de kwaliteit van hun oordelen en argumenten samen onderzoeken. Ze leren geldige argumenten onderscheiden van drogredeneringen. Naast kritisch denken staat ook ‘waardendenken’ centraal. In de dialoog gaan jongeren ook op zoek naar gedeelde waarden die achter (soms botsende) uitspraken en gedrag schuilgaan en worden ze gestimuleerd om verschillende perspectieven in te nemen. Hoe ziet de wereld eruit vanuit een ander perspectief? Wat is het effect van mijn gedrag op de ander? Wat is onze gedeelde grond, los van de verschillen aan de oppervlakte? En hoe kunnen we respectvol samenleven met iemand die anders denkt dan mij?

In deze workshop gaat Edward De Vooght in dialoog met de deelnemers om kritisch denken te helpen integreren in hun lescontext. Op basis van het boek 'Kritisch leren denken' ontdekken we samen meerdere werkvormen om kritisch denken te stimuleren bij leerlingen en studenten zonder dat er een les over kritisch denken gegeven moet worden. Het doel is om van leerlingen en studenten ruimdenkende en bewuste burgers te maken. Een hands-on workshop waarin alle acht waarheidsperspectieven aan bod komen en toegepast worden op de onderwijscontext van de deelnemers.

De EDUbox Kritisch denken is een ideale tool om je leerlingen en studenten een introductie geven tot kritisch denken op een interactieve wijze. In deze sessie stelt Tim Van Lier van VRT deze nieuwste EDUbox voor en leer je hoe kritisch denken kan uitgelegd en in de praktijk gebracht worden aan de hand van quizjes, filmpjes, groepsgesprekken en oefeningen. De ideale start om een kritische burger te worden.

Geef je input

Op zoek naar een vorming over een specifiek thema over nieuws? Laat het ons weten en wie weet organiseren we binnenkort hierover een vorming.

Dit event is een samenwerking in kader van Nieuws in de Klas , BENEDMO en  het TITAN-onderzoeksproject samen met Arteveldehogeschool, GUM & Plantentuin Gent en Academia Press.  Het BENEDMO project wordt ge-co-financierd door de Europese Unie onder overeenkomst nummer 101158277-BENEDMO-2023-DEPLOY-04. De steun van de Europese Unie en HADEA voor het project houdt geen goedkeuring van de inhoud in. De inhoud geeft de standpunten van de auteur(s) weer en de Europese Unie noch HADEA kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik dat eventueel wordt gemaakt van de daarin opgenomen informatie. TITAN is gefinancierd door het EU Horizon 2020 onderzoek- en ontwikkelingsprogramma met project nummer 101070658.