Mediacoach verdiepingstraject: computationeel denken
Dit traject geeft je meer inzicht in het begrip 'computationeel denken' en hoe dit zich kan vertalen naar de klasvloer. Brightlab neemt je mee in hun kant-en-klare lesmaterialen en legt uit hoe je actief aan de slag kan gaan rond computationeel denken. Inspiratie verzekerd!
Praktische informatie
24/11/2022 |
Wat is computationeel denken? Je maakt een eerste keer kennis met computationeel denken. Je leert denken als een computer om complexe problemen op te lossen! We reiken je tools aan om (met) kinderen logisch en abstract te leren denken, evalueren, exploreren, creëren, doorzetten én samenwerken. We verkennen de principes van computationeel denken en tonen je aan de hand van concrete voorbeelden hoe computers denken. Zowel unplugged (zonder computer) als plugged (met computer) computationeel denken komen aan bod! |
11/01/2023 |
Deel 1: Virtual en Augmented reality Brightlab maakt je wegwijs in de wereld van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) en toont je hoe eenvoudige toestellen het mogelijk maken om AR en VR in je lessen te integreren. We geven je inzicht in het beschikbaar educatief VR- en AR-materiaal en bespreken hoe je hiermee je fysieke en online lessen kan verrijken. Als deelnemer krijg je tussendoor voldoende tijd om de getoonde voorbeelden uit te testen. Plezier gegarandeerd en je weet meteen hoe je het materiaal kan gebruiken in de klas. Deel 2: IR13, of de logische trein slimmer en veiliger Treinen kunnen tegenwoordig meer en meer zelfstandig rijden. Dat is te danken aan hun gevoelige sensoren en programmatie. Op die manier proberen ingenieurs zoveel mogelijk menselijke fouten uit te schakelen. Met het educatief pakket IR13 laat je jouw leerlingen hun ingenieursvaardigheden ontdekken via logische poorten en sensoren. Met de logische modules leren ze een Lego-treintje te manipuleren, bijvoorbeeld tot het automatisch voor het rood licht stopt, bij een seinhuis toetert of de lichten aanzet in de donkere tunnel. Je leerlingen leren hierdoor volop ontwerpen, schematiseren, implementeren, bijsturen, opnieuw proberen… |