Uur |
Sessie |
---|---|
09u30 tot 10u45 |
Introductie + Keynote |
10u45 tot 11u |
Pauze |
11u tot 12u |
Workshop 1 |
12u tot 12u45 |
Lunchpauze |
12u45 tot 13u30 |
Uitreiking Mediawijs-Awards |
13u30 tot 13u45 |
Pauze |
13u45 tot 14u45 |
Workshop 2 |
14u45 tot 15u |
Pauze |
15u tot 16u | Workshop 3 |
Dig It Up 2022
Dig It Up is terug! Tijdens dit jaarlijkse inspiratiefestival over digitale cultuureducatie word je ondergedompeld in tal van inspiratiesessies, workshops en praktijkvoorbeelden en maak je kennis met enkele gerenommeerde sprekers. Bovendien verbreden we dit jaar de focus naar digitale cultuureducatie gericht op kinderen, jongeren én kleuters!
Het festival neemt dit jaar opnieuw een online vorm aan. We sturen de keynote, workshops en inspiratiesessies via een livestream zo jouw kamer in.
Dig It Up en is een samenwerking tussen Mediawijs, De Ambrassade, JEF, Publiq en bibliotheken Stad Antwerpen.
De inschrijvingen sluiten op 16 februari.
Praktische informatie
Sessie info
Keynote
Wat hebben kleuters nodig om spelenderwijs film te ontdekken en onderzoeken?
Taartrovers maakt kunstzinnige filmprogramma’s met speelse installaties voor kleuters, met veel ruimte voor verwondering en verbeelding. We mogen kleuters niet onderschatten. Het zijn grote onderzoekers en aandachtige kijkers met een open blik. Toch is in de praktijk het aanbod in filmeducatie voor jonge kinderen vrij beperkt, weinig divers en niet echt uitdagend. Daar wil Taartrovers verandering in brengen door bij te dragen aan uitdagende en actieve filmprogramma’s voor deze jonge doelgroep.
Tijdens de keynote deelt Tessa van Grafhorst, oprichtster van Taartrovers, inzichten en praktische tips uit haar jarenlange ervaring als programmamaker van Taartrovers Festival, het recente praktijkonderzoek Mobiel Film Atelier en het Europese programma Cinemini Europe.
Workshops
Veel beeldende kunstenaars combineren beeld en tekst. Denk maar aan Marcel Broodthaers, René Magritte of John Baldessari. In deze workshop maak je foto’s van prenten en/of tekst uit kinderboeken en kunstwerken. Die combineer je tot nieuwe gehelen van beeld en tekst. Als je die foto’s na elkaar laat zien, krijg je een poëzie-film.
Ben jij het ook zo beu om thuis achter je scherm te zitten? Dan is deze zoom-workshop 200% op uw lijf geschreven! Kunstenaars zijn meesters in het creëren van nieuwe werelden, en dat is exact wat wij ook gaan doen. Met slechts een paar spullen die je thuis hebt liggen bouwen we in elk zoom-venster een nieuw universum! Digitale installaties en sculpturen voor je computer: het was nog nooit zo makkelijk om thuis weg te dromen.
We experimenteren met sfeer en beeld, halen inspiratie bij hedendaagse kunstenaars zoals Hans op De Beeck en stelen ideeën van klassieke meesters zoals de gebroeders Van Eyck, zelfs BV’s passeren de Revu want ook flatflife van Jonas Geirnaert kan een inspiratiebron zijn!
Game based empowerment motiveert jongeren om te leren, het draagt bij tot het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en versterkt hun persoonlijkheid en eigenwaarde. Van gamification tot Serious (urban) Games, er is een breed spectrum aan speelse methodieken en games die het klassieke schoolgebeuren en jeugdwerk kunnen versterken. Benieuwd hoe jij games kan inzetten in jouw werking om jongeren te empoweren?
Met het project 'Allo Cultuur' maakt Link in de Kabel Leuvense cultuur laagdrempeliger voor kwetsbare jongeren! Ze ontmoeten kunstenaars of culturele plekken, worden geïnspireerd en leven zich vervolgens creatief én digitaal uit. Tijdens deze sessie word je ondergedompeld in de werking van Allo Cultuur. Bovendien gaan we ook zelf creatief aan de slag!
PRESSPlay, een interactieve theatervoorstelling waar de kinderen zelf aan de knoppen zitten. De voorstelling speelt met de heerlijke/verraderlijke vrijheid van een virtuele wereld en verborgen algoritmes. PRESSPlay is het resultaat van een samenwerking tussen KOPERGIETERY, playField, GEMH lab, Koontz Interactive en Nerdlab.
Tijdens deze sessie gaan KOPERGIETERY en Nerdlab dieper in op de samenwerking, de expertise van de verschillende partners en het uiteindelijke resultaat. Eindigen doen we met de vraag hoe we kinderen en jongeren kunnen voorbereiden op een voorstelling als PressPlay. Wat zijn drempels, kansen en uitdagingen om te komen tot actieve participatie?
Dit jaar maken we van het medialab een digitale speeltuin. In de online sessie lichten we enkele projecten toe die dit jaar te bezoeken zijn in het XL Medialab in Antwerpen.
Maak kennis met de immersieve projectie installatie The planetary voyage van Sine Özbilge waarbij kinderen met hun ruimtedagboek planeten ontdekken tussen de projecties, de reizende filmstudio Toekomstmakers van JEF en tot slot de gloednieuwe installatie Cinetopia dat tot stand kwam met verschillende Europese festivalpartners. In Cinetopia maken de deelnemers kennis met de geschiedenis van speciale effecten. Ze betreden de wonderbare wereld van allerlei filmtrucs, zoals greenscreen technieken en -modellen, maar ook digitale filmeffecten zoals bewegings- en gezichtsregistratie.
Met eenvoudig huis, tuin en keukenspul ga je onder leiding van Taartrovers op onderzoek en ontdek je wat je allemaal kan doen met film voor kleuters. Kleuters leren graag door zelf doen. Hiervoor hebben ze toffe verhalen, fijne materialen, af en toe wat hulp maar bovenal veel ruimte en vertrouwen nodig.
In een praktisch en didactisch atelier van Taartrovers doe je spelenderwijs tips, inspiratie en vertrouwen op om zelf aan de slag te gaan met film voor kleuters. In de klas, het theater, thuis of de bibliotheek, overal kan je spelen met weinig spul en veel verbeelding. Projectie, beeld, geluid, verhaal, emotie, verbeelding, beweging, echt of nep? In film spelen al deze thema’s een rol. Aan de hand van films uit twee online programma’s, Taartrovers Thuis en Cinemini, ga je met een doosje materialen experimenteren met deze thema’s en ontdekkend leren, net als de kleuters.
Hoe de Antwerpse bibliotheken met digitale projecten aan veerkracht van kinderen en jongeren werken. Een netwerkbrede aanpak.
De Antwerpse bibliotheken vertellen hun verhaal van de opstart van digitale prikjes tot een breed gedragen digitale aanpak die ingebed is in stadbrede projecten. Digitale geletterdheidsprojecten op maat van de allerkleinsten tot een digitale hub voor jongvolwassenen. Dit traject vertellen ze tijdens deze workshop. Deze workshop is doorspekt met echte verhalen van bibmedewerkers. Ze sluiten af met tips en tricks om zelf een duurzame digitale werking op te starten in de bibliotheek. Thema’s zoals coderen en programmeren, gamecreatie, VR en AR inzetten in projecten met kleuters, kinderen en jongvolwassenen zijn in de Antwerpse bibliotheken ingebed en verankerd in een duurzame werking die de bibliotheek als open leeromgeving en als third place bestempelen.