Dig It Up 2025

Kalender

In een tijd waarin technologie elke hoek van ons leven raakt, verandert ook cultuureducatie mee. Tijdens deze studiedag op donderdag 20 februari duik je in de wereld van digitale cultuureducatie, waar creativiteit en technologie samensmelten. Dit jaar ligt de focus ook op STE(A)M-educatie. Dat betekent wetenschap, technologie, kunst en misschien zelfs een vleugje wiskunde – alles in de mix!

De inschrijvingen sluiten op 12 februari 2025.

Praktische informatie

Datum

donderdag 20 februari 2025

Uur

9u00 - 16u15

Prijs

55 euro excl. BTW

66,55 euro incl. BTW

Locatie

Cinema Lumière - onthaal, keynote & inspiratiesessies

Lakenstraat 14, 2000 Antwerpen

 

Zuiderpershuis - workshops & lunch

Waalsekaai 14, 2000 Antwerpen

Doelgroep

Educatieve medewerkers in de brede cultuursector, jeugdwerkers, bibliotheekmedewerkers, leerkrachten, mediacoaches en iedereen met interesse in digitale cultuureducatie en STE(A)M-educatie.

Programma

9u Koffie en onthaal
9u30 - 9u45 Welkomswoord
9u45 - 11u Keynote: Digitale transformatie als actief werkwoord (Jan Staes)
11u - 11u15 Pauze en locatiewissel
11u15 - 12u30

Keuzesessies - reeks 1

12u30 - 13u30

Lunch
13u30 - 14u45

Keuzesessies - reeks 2

14u45 - 15u Pauze en locatiewissel
15u - 16u15

Keuzesessies - reeks 3

Keynote

Digitale transformatie als actief werkwoord - Jan Staes, Fontys Academy of the Arts

Hoe kun je je organisatie, project of idee digitaal transformeren? Hoe maak je de stap van een fysieke activiteit naar een digitale of hybride vorm, zonder specialist te zijn? Wanneer kies je hiervoor, en moet alles digitaal? Deze keynote focust op hands-on digitaal leren en transformeren: Wat zijn de vragen om te stellen? Wat zijn de kaders? Hoe ontwerp je je idee vanuit digitale taxonomie? Wie bereik je en hoe doe je dit vanuit een realistisch budget en een teamgerichte aanpak? Verwacht een hands-on aanpak vol inspiratie, voorbeelden en mogelijkheden!

 

Keuzesessie 1

Wil jij weten wat een activiteit écht tot een STEM-ervaring maakt? In deze sessie leer je niet alleen hoe je zelf een inspirerende STEM-activiteit ontwerpt, maar krijg je ook handige tips en tricks om ermee aan de slag te gaan. Ontdek bovendien de rol van STEM-gangmakers, die jouw organisatie kunnen ondersteunen bij het organiseren en begeleiden van STEM-activiteiten in de vrije tijd. Deze sessie richt zich op iedereen die STEM-activiteiten wil begeleiden of een plaats wil geven binnen hun werking.

Deze sessie wordt gegeven door Valérie Lehouck van Arteveldehogeschool Gent.

Ontdek de wereld van kunst en kunstmatige intelligentie met Het kunstlab van M! Dit vernieuwende project van M Leuven biedt jongeren van 12 tot 18 jaar de kans om de mogelijkheden van AI in de kunst te verkennen. Via een gebruiksvriendelijke webtool kunnen middelbare scholieren kunstwerken leren bekijken, beschrijven en zelfs zelf creëren met behulp van AI-tools. Het kunstlab legt de nadruk op visuele geletterdheid, zodat jongeren niet alleen leren hoe ze beelden kunnen interpreteren, maar ook zelf kunnen bijdragen aan de digitale kunstwereld! Met Het kunstlab van M kunnen leerkrachten en leerlingen op een toegankelijke manier kennismaken met artificiële intelligentie. In deze workshop staan experimenteren en ontdekken centraal, en krijg je de kans om te zien hoe AI jongeren kan inspireren voor kunst. Wie weet krijgt jouw creatie misschien wel een eigen plekje op Het kunstlab van M!

Benodigdheden: een eigen laptop

Deze sessie wordt gegeven door M Leuven

Verhalen creëren verbinding. Bij Quindo gebruiken we verhalen als krachtig middel voor empowerment, door middel van mediaproductie. Of het nu gaat om radioshows, magazines, podcasts of videoreportages, we brengen verhalen naar een breed publiek – of de verteller nu rechten studeert, in een instelling bijzondere jeugdzorg verblijft, ondernemer is of zich in een kwetsbare situatie bevindt. In deze sessie ontdek je hoe wij met Quindo jongeren ondersteunen in dit proces.

Deze sessie wordt gegeven door Quindo.

Link in de Kabel neemt je mee in hun jeugdhuis Shift waar ze samen met hun jongeren games maken, op een laagdrempelige en verbindende manier.Je maakt kennis met de gebruikte programma's en apps (waaronder Scratch, ProCreate, Pixel Studio en Koala). Scratch is een online, laagdrempelig codeerprogramma. Het opzet is simpel, de mogelijkheden eindeloos. In deze workshop duiken we in de wondere wereld van het maken van een game. Naast het programmeren gaat dit over veel meer; een wereld en personages bedenken en digitaal uittekenen of een soundtrack en geluidseffecten maken.

Deze sessie wordt gegeven door Link in de Kabel

Wist je dat het samen schrijven van Wikipedia-artikelen een geweldige opportuniteit kan zijn om met jongeren te werken aan tal van vaardigheden? Leerkracht Ann-Sophie Rouckhout en een team van collega's ging met de leerlingen van de richting Handel van het Sint-Paulusinstituut Herzele in een vakoverschrijdend project aan de slag en maakten zo een gloednieuw artikel over de Sint-Martinuskerk. Maar ook cultuurorganisaties zetten steeds meer Wikipedia-schrijfsessies in de steigers. We gaan samen met Collyn Verlinde en Els Depuydt van Openbare Bibliotheek Brugge naar aanleiding van het project 'Vrouwen van papier' (over de briefwisseling van Guido Gezelle met vrouwen) in op waarom je zo'n sessie zou opzetten en wat het kan opleveren. En natuurlijk leren we van hen ook graag hoe je zelf een schrijfsessie op het getouw kan zetten!

Deze sessie wordt gegeven door Sint-Paulusinstituut Herzele & Openbare Bibliotheek Brugge.

Welkom op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Een magische plek waar verhalen nooit ver weg zijn. Je vindt ze in prachtige films, beleeft ze via gekke games of creëert ze zelf tijdens toffe workshops. Kom naar Dig It Up om te spelen in het XL-Medialab, onze digitale speeltuin waar je VR, interactieve installaties en nieuwe games ontdekt. Daarnaast vertellen CTRL+ALT tijdens deze inspiratiesessie jullie graag meer over hun AI-installatie die ze maken in samenwerking met JEF & Arts&Publics. Een game-fabriek waar je met behulp van AI je eigen game ontwikkelt.

Deze sessie wordt gegeven door JEF.

Keuzesessie 2

STEAM brengt wetenschap en kunst samen. Mooss biedt een interactieve workshop waarbij je al snel ontdekt dat het proces dat een wetenschapper doorloopt vrij gelijkaardig is aan het proces van een kunstenaar: allebei zijn ze bezig met onderzoek en experiment! Tijdens deze sessie ervaar je zelf de STEAM-opdrachten en leer je hoe kunstdisciplines zoals muziek, theater en audiovisuele kunsten verbonden worden met STEM. We sluiten af met praktische tips voor het ontwikkelen van toegankelijke STEAM-opdrachten voor jouw organisatie of doelgroep. Maak kennis met de kracht van kunst in de wetenschap!

Deze sessie wordt gegeven door Mooss.

Als datadetectives gaan we op avontuur in de digitale sporen die we dagelijks achterlaten en ontdekken wat data kan onthouden, zelfs dingen die wij zelf zijn vergeten. Tijdens deze sessie leer je hoe je aan de slag kunt met je eigen data. Aan de hand van een interactieve tutorial ontdek je hoe je zelf waardevolle inzichten uit jouw persoonlijke gegevens kunt halen en wat die data over jouw keuzes en voorkeuren onthult. Een fascinerende en praktische reis door de wereld van data!

Deze sessie wordt gegeven door Studio Data.

Wattpatat is een STEAM-project van Kunst in Zicht en multidisciplinair kunstenaar Steven Tevels. Gewapend met een voltmeter ontdekken jongeren de wereld van weerstanden, schakelingen en wattages. Welke alledaagse materialen kunnen elektriciteit opwekken? Kan een broccoli een lamp laten branden? Hoeveel aardappelen verlichten een straat? En hoe maak je elektronische muziek met groenten? Onze experimenten monden uit in een kunstzinnige installatie die flikkert, kraakt, bliept en beweegt!

Concept: Steven Tevels en Luk Lenoir
In samenwerking met C-Mine, EducaThor en T2-campus Genk

Deze sessie wordt gegeven door Kunst in Zicht.

In deze sessie ontdek je hoe GameHive videogames en STEAM inzet om jongeren digitale vaardigheden en talenten te laten ontwikkelen. We laten zien hoe deze aanpak niet alleen digitale vaardigheden versterkt, maar ook samenwerking, creativiteit en probleemoplossend denken stimuleert. Bereid je voor op concrete voorbeelden, inspirerende verhalen en praktische tips om zelf met games en STEAM aan de slag te gaan!

Deze sessie wordt gegeven door eduCentrum vzw.

Verbind het concept van een maakplaats met de bredere visie van de bibliotheek of het jeugdcentrum als sociale en innovatieve ruimte. Hoe maak je van jouw plek een omgeving waar digitalisering en creativiteit samenkomen? In deze interactieve sessie ontdekken deelnemers hoe makerspaces en digitale tools niet alleen innovatie stimuleren, maar ook bezoekers inspireren en betrekken. We bekijken concrete voorbeelden, brainstormen over lokale mogelijkheden en ontwikkelen samen ideeën om jouw organisatie als derde plek te versterken. Geen ervaring nodig – alleen een open houding en de zin om te experimenteren!

Deze sessie wordt gegeven door De Creatieve STEM.

Welkom op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Een magische plek waar verhalen nooit ver weg zijn. Je vindt ze in prachtige films, beleeft ze via gekke games of creëert ze zelf tijdens toffe workshops. Kom naar Dig It Up om te spelen in het XL-Medialab, onze digitale speeltuin waar je VR, interactieve installaties en nieuwe games ontdekt. Daarnaast vertellen CTRL+ALT tijdens deze inspiratiesessie jullie graag meer over hun AI-installatie die ze maken in samenwerking met JEF & Arts&Publics. Een game-fabriek waar je met behulp van AI je eigen game ontwikkelt.

Deze sessie wordt gegeven door JEF.

Keuzesessie 3

Een fictieve wereld creëren, is dat niet iets voor ‘geeks’? Zeker niet! Worldbuilding is een veelzijdige kunstvorm die je uitdaagt om verbanden te leggen, probleemoplossend te denken en structuur aan te brengen. In deze sessie verkennen we wat worldbuilding inhoudt en hoe de STE(A)M-disciplines vertegenwoordigd zijn in het hele proces. Dus schuif gezellig aan en ontdek hoe je je eerste stappen zet in het worldbuilden, of dit nu thuis is of samen met collega’s en vrienden.

Deze sessie wordt gegeven door Aldus Ken.

AI for Youth is een co-creatieproject van onder andere Digital for Youth, Link in de Kabel en Brightlab, gericht op Belgische jongeren tussen de 10 en 15 jaar. Het project heeft als doel zoveel mogelijk jongeren kennis te laten maken met AI-tools en hen aan te moedigen creatief met AI om te gaan. We maken gebruik van het micro:bit CreateAI-platform om jongeren op een speelse manier de achterliggende concepten van AI bij te brengen, zodat ze er op een kritische en bewuste manier mee leren werken. In deze workshop ervaar je zelf hoe we AI toegankelijk maken voor jongeren. Daarnaast volgt er een korte toelichting over de gratis uitleenbare Micro:bit-spelkist: een mini-computer met ingebouwde sensoren die spelletjes interactiever en leuker maakt.

Benodigdheden: een eigen laptop

Deze sessie wordt gegeven door Brightlab.

Iedereen kan video's maken. Leer hoe je snel met je eigen smartphone een video kunt creëren die je kan delen op sociale media of je website. We starten met een korte uitleg van de app, delen handige filmtips en doen daarna samen een praktische oefening. Zo ben je goed voorbereid om thuis of in je werkcontext verder te experimenteren! Er komt geen computer aan te pas: zonder complexe software maken we een sterk scenario, kwalitatieve opnames en een strakke montage. Verwacht een inspirerende workshop waarbij we hands-on aan de slag gaan!

Benodigdheden: een eigen smartphone

Deze sessie wordt gegeven door Mediaraven.

Serious games zijn een krachtig middel om complexe maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. Een goed ontworpen serious game biedt spelers nieuwe inzichten, stimuleert actie en bevordert gedragsverandering. Maar wat maakt games nu zo effectief? Welke elementen zijn cruciaal om een game of digitale tool écht impactvol te maken? In deze interactieve inspiratiesessie nemen de gamedesigners van BrainBugs je spelenderwijs mee in het ontdekken van de antwoorden op deze vragen. Je krijgt een inspirerend overzicht van internationale best practices en maakt kennis met enkele van de nieuwste games die BrainBugs heeft ontwikkeld voor jeugdwerkorganisaties, beleidsmakers, steden, musea en het onderwijs.

Deze sessie wordt gegeven door BrainBugs.

Ontdek hoe je als museum of cultuurorganisatie een (digitale) maakcultuur kan omarmen, zodat deze helemaal aansluit bij je collectie en je missie. Verneem in deze sessie hoe het Speelkaartenmuseum en FabLab2300 (Rock Paper Pencil) de handen in elkaar slaan. Ze tonen hoe hoe erfgoed en technologie elkaar kunnen versterken. Leer meer over hun vernieuwende ideeën en hoe zij deze omzetten naar de praktijk!

Deze sessie wordt gegeven door Speelkaartenmuseum en FabLab2300 (Rock Paper Pencil).

Welkom op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Een magische plek waar verhalen nooit ver weg zijn. Je vindt ze in prachtige films, beleeft ze via gekke games of creëert ze zelf tijdens toffe workshops. Kom naar Dig It Up om te spelen in het XL-Medialab, onze digitale speeltuin waar je VR, interactieve installaties en nieuwe games ontdekt. Daarnaast vertellen CTRL+ALT tijdens deze inspiratiesessie jullie graag meer over hun AI-installatie die ze maken in samenwerking met JEF & Arts&Publics. Een game-fabriek waar je met behulp van AI je eigen game ontwikkelt.

Deze sessie wordt gegeven door JEF.

Dig It Up en is een samenwerking tussen Mediawijs, JEF, De Ambrassade, publiq, VVBAD, FARO en VLAIO.