De definitie van reclame
De Nederlandse Stichting Reclame Code (vergelijkbaar met de Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) omschrijft reclame als volgt:
Reclame bestaat al véél langer dan je misschien zou denken. Zo zijn er in de ruïnes van Pompeii al een reclamebord teruggevonden die stammen uit de tijd van de Romeinen. Maar wat is reclame nu precies? En hoe verschillen de reclameboodschappen van vandaag met dat eeuwenoude bord uit Pompeii?
De Nederlandse Stichting Reclame Code (vergelijkbaar met de Belgische Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) omschrijft reclame als volgt:
"Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van deze, al dan niet met behulp van derden."
Met andere woorden: elke boodschap die een dienst of product aanprijst tegen een vorm van betaling, is een reclameboodschap. Of dat nu online of offline gebeurt, en of je dat als consument nu doorhebt of niet.
Iedereen kan reclame maken! De voorwaarde is wel dat je er ook iets voor terugkrijgt. Het hoeft dan niet per se over geld te gaan: een adverteerder kan je bijvoorbeeld ook een cadeaupakket aanbieden met gratis producten.
Niet zo lang geleden ontdekten archeologen een schildering in het oude Pompeii, waarop een schaars geklede nimf stond afgebeeld. Het bord hing boven een fastfoodketen en was bedoeld om klanten naar binnen te lokken. Hét bewijs dat reclame al veel langer bestaat dan vandaag.
Ook nu nog vind je advertenties die veel weg hebben van dat reclamebord uit Pompeii. Maar er zijn er ook die daar in de verste verte niet op lijken. Dat heeft veel te maken met de komst van het internet, waardoor heel wat reclameboodschappen nieuwe kenmerken hebben gekregen.
Vandaag is reclame vaak:
De online wereld dwingt reclamemakers om op zoek te gaan naar originele manieren om consumenten te bereiken. En dat lukt! Ontdek 9 nieuwe, (on)opvallende vormen van reclame. Lees meer.