Zit jij in een echokamer?
Of we het nu willen of niet, allemaal maken we deel uit van een echokamer. We gaan immers van nature op zoek naar mensen met gelijkaardige interesses, normen en waarden als wijzelf. Je ontmoet ze op school, op je werk of in de sportclub, raakt ermee bevriend en wisselt allerlei ideeën met elkaar uit.
Ook online beland je vanzelf in een echokamer. Via sociale media hou je immers grotendeels contact met mensen die je in het echte leven al kent. Updates over hun leven, waar ze mee bezig zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze denken over maatschappelijke problemen … Het verschijnt allemaal in je tijdlijn, en de kans is groot dat het aansluit bij je eigen levensstijl en wereldbeeld.
Echokamers en de rol van algoritmes
Je hebt natuurlijk niet met al je (online) vrienden evenveel gemeenschappelijk. Dat weten sociale media ook. Om ervoor te zorgen dat jij zoveel mogelijk plezier beleeft aan je online leefwereld, bepalen de algoritmes van sociale media welke informatie er bovenaan in je tijdlijn komt.
Algoritmes schatten in wat jij leuk en interessant zal vinden, waardoor de kans groter is dat je berichten ziet van mensen waar je het meest gemeenschappelijk mee hebt. En zo zorgen algoritmes er mee voor dat je amper uit je echokamer komt.