Een definitie van clickbait
Letterlijk vertaald betekent clickbait zoveel als ‘klik-aas’: aas om mensen te doen klikken. Clickbait verwijst meestal naar de titel van een (nieuws)artikel. Een titel die clickbait is, is bedoeld om mensen nieuwsgierig te maken, zodat ze erop zouden klikken om het volledige artikel te lezen. Zo is een clickbait-titel altijd choquerend, verrassend of veelbelovend, terwijl de inhoud van het artikel dat niet altijd is.
Wat is het doel van clickbait?
Veel websites, ook betrouwbare (nieuws)websites, zijn voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten. Hoe meer bezoekers de website telt, hoe groter die inkomsten kunnen zijn. Daarom stellen eigenaars van websites met informatieve (nieuws)artikels of blogposts de inhoud graag zo aantrekkelijk mogelijk voor. Zo zal je via sociale media sneller doorklikken en zal het bezoekersaantal stijgen.
Voor sommige makers van fake news zijn advertentie-inkomsten zelfs de voornaamste drijfveer om nepnieuws te verspreiden.
Is clickbait slecht?
Clickbait is niet per definitie slecht of gevaarlijk. In de eerste plaats is het vooral vervelend als je erop klikt en ontdekt dat de inhoud van het artikel niet in lijn ligt met de titel. Maar clickbait kan ook risico’s inhouden. Wanneer de techniek gebruikt wordt om fake news te verspreiden, kan nepnieuws een groter publiek bereiken. Daarom is het goed als je clickbait kan herkennen, zodat je meteen kritisch kan staan tegenover het artikel.