Mediawijsheid maakt ons gelukkig
Mediawijsheid is een competentie. Dat betekent dat het geen doel op zich is, maar wel een middel om een doel te bereiken. En dat doel klinkt misschien cliché, maar toch is het zo: mediawijsheid draagt bij aan ons geluk.
Als we mediawijs zijn, kunnen we:
- vriendschappen opbouwen door (ook) digitaal contact te houden;
- nieuwe hobby’s en passies ontdekken, zoals gamen;
- onszelf ontplooien, door bijvoorbeeld een taal te leren via een app of een verrijkende documentaire te kijken via een streamingdienst;
- meer zicht krijgen op onze financiën via een online banking app;
- werk en gezin beter combineren, dankzij technologieën die thuiswerken vergemakkelijken;
- tijd winnen voor andere activiteiten door je aankopen of administratie online te doen;
- ...
Wie mediawijs is, is ‘mee’
Een andere reden waarom mediawijsheid vandaag onmisbaar is, is het feit dat we zonder media en technologieën niet altijd optimaal kunnen deelnemen aan de samenleving. Meer en meer dienstverlening verschuift namelijk naar het digitale domein, in sommige gevallen zelfs volledig.
Als je digitaal niet helemaal mee bent, kan dat leiden tot digitale uitsluiting. En digitale uitsluiting kan op zijn beurt andere vormen van uitsluiting in de hand werken. Denk bijvoorbeeld aan een gebrek aan kansen op de arbeidsmarkt, omdat vacatures enkel nog online verspreid worden of solliciteren alleen via e-mail kan. Daarom is het belangrijk dat we als samenleving inzetten op mediawijsheid en digitale inclusie.