Wat is een online identiteit?
Of je het nu wil of niet, iedereen die actief is op online kanalen en binnen sociale netwerken, heeft een online identiteit. Hoewel je online identiteit vaak grotendeels een representatie is van jouw offline identiteit, biedt het ook de mogelijkheid om jezelf (iets) anders voor te doen dan in werkelijkheid.
Je online identiteit is als het ware je online uithangbord: het is de optelsom van alle informatie over jou die beschikbaar is op het internet en alle beetjes beïnvloeden op een manier jouw (online) reputatie.
Online vs. offline identiteit
Zo’n online identiteit kan best handig zijn. Je hebt grotendeels zelf in handen hoe je jezelf wil onderscheiden en identificeren ten opzichte van anderen en je hebt de kans continu aanpassingen door te voeren. Dat kan niet zomaar in het echte leven, bij je offline identiteit.
Bij een online identiteit kan je bovendien gebruik van allerhande tools om je te uiten, zoals foto's, video’s of status updates. Je kan die zaken afstemmen op een bepaald publiek. Als je weet wie jouw online publiek is en wat ze van jou verwachten, ga je die online identiteit ook anders uitspelen dan in het dagelijks leven.
Online identiteitsbeleving is net zoals gewone, offline identiteitsbeleving erg contextgevoelig. Het is afhankelijk van de levensfase waarin je je bevindt, maar anders dan in de offline wereld speelt het netwerk of digitaal platform ook erg grote rol in je online identiteit: Op LinkedIn bijvoorbeeld, zal je identiteit serieuzer zijn dan op pakweg Facebook of Instagram, waar je vooral dingen deelt met je vrienden en kennissen. Op Tinder zal de identiteitsbeleving dan weer veel speelser zijn.
Schone schijn
Hoewel je online identiteit dus vaak grotendeels een representatie is van jouw offline identiteit, biedt het ook de mogelijkheid om jezelf online (iets) anders voor te doen dan in werkelijkheid. Zo zien we bijvoorbeeld dat heel wat kinderen, jongeren en volwassenen sociale media gaan gebruiken om hun beste momenten of goede eigenschappen tentoon te stellen aan anderen en zo vaak een schone schijn proberen op te houden. De minder leuke momenten en de zaken die een online identiteit negatief kunnen beïnvloeden, zien we minder online.