Van idee naar plan
Net als een film of een boek begint een game simpelweg met een idee. Tijdens de eerste fase van het productieproces wordt dat idee getoetst aan de realiteit. Er worden vragen gesteld als:
- Waarover gaat het spel precies?
- Wie is de doelgroep?
- Is er wel een markt voor?
- Hoeveel tijd en budget is er nodig?
- Wat wordt het verdienmodel?
- …
Dit proces kan een week, maar evengoed een jaar in beslag nemen en er zijn nog maar weinig mensen bij betrokken. Tijdens deze fase wordt er een concreet plan uitgewerkt in de vorm van een game design document. Dat document zal de basis vormen van het verdere productieproces, en bevat informatie over het idee, de storyline, de gameplay, het verdienmodel, enzovoort. Het kan voortdurend worden aangepast.
Het eerste prototype
Al heel vroeg in het productieproces wordt er een prototype gemaakt, wat een ruwe basisversie is van het spel. Het is bedoeld om te kijken of het idee wel ‘werkt’. Dit is een heel cruciaal punt, waarbij het prototype op meerdere vlakken getest wordt. Zit het spel logisch in elkaar? Zijn de beelden realistisch? Vinden gamers de verhaallijn boeiend? Veel games geraken niet verder dan een prototype, omdat het idee in de realiteit op allerlei struikelblokken botst.
Op naar de productie
Slaagt het prototype? Let the games begin: het spel kan nu écht gemaakt worden. En daar komt véél bij kijken:
- Het verhaal wordt verder uitgewerkt
- De gameplay, spelregels en levels worden verfijnd
- Personages, werelden en attributen krijgen vorm
- Er komen stemmen en geluidseffecten bij
- Game developers schrijven de code voor het spel
- …
Dat alles leidt na 1 tot 4 jaar tot een alfaversie van het spel: een eerste afgewerkte versie, die klaar is om te testen. Na de testfase volgt een aangepaste bètaversie. Deze versie is zo goed als klaar en kan enkel nog geoptimaliseerd worden. De bètaversie wordt vaak gratis of goedkoop aangeboden aan gamers, zodat genoeg mensen de game zullen spelen en de makers eventuele foutjes nog kunnen rechtzetten. De masterversie van de game is de versie die uiteindelijk op de markt wordt gebracht.