4 manieren waarop je data deelt
Er zijn 4 manieren waarop bedrijven aan je data komen, de ene al subtieler dan de andere:
Je deelt je gegevens bewust
De meest voor de hand liggende verklaring waarom anderen gegevens over jou hebben, is dat je die bewust met hen gedeeld hebt. Dat doe je bijvoorbeeld wanneer je online een account aanmaakt en je naam, e-mailadres en geboortedatum invult.
Je aanvaardt de privacyvoorwaarden
Bedrijven moeten expliciet toestemming vragen als ze jouw gegevens willen verzamelen en verwerken. Als je bijvoorbeeld een app installeert, een account aanmaakt of je inschrijft voor een nieuwsbrief, moet je altijd de privacyvoorwaarden accepteren. Die omschrijven welke gegevens verzameld worden en wat er daarmee gebeurt. Alleen kan het verleidelijk zijn om snel akkoord te gaan zonder de voorwaarden grondig door te nemen.
Je accepteert cookies
Als je (tracking) cookies op een website accepteert, laat je een elektronisch spoor achter van je zoek- en surfgedrag. Via dat spoor kunnen adverteerders je volgen en een profiel van jou opmaken. Zo kunnen ze je gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.
Je data worden verkocht aan anderen
Zogenaamde datahandelaren verzamelen data over jou om die gegevens vervolgens door te verkopen aan anderen. In dat geval geef je toestemming om je gegevens te delen met derden. Ook dit staat vaak vermeld in de kleine lettertjes van de privacyvoorwaarden.
Data verzamelen: waarom?
Voor veel bedrijven en organisaties zijn data vandaag bijna onmisbaar. Dankzij gegevens over hun klanten of bezoekers kunnen ze het gedrag van hun doelgroep beter begrijpen en voorspellen. Sommigen (bv. politieke partijen) gebruiken data ook om ons gedrag of onze mening te beïnvloeden. Anderen, zoals datahandelaren, willen er vooral véél geld aan verdienen.