Digitaal jeugdwerk: hoe begin je eraan?

Dit artikel is deel van Digitaal jeugdwerk

Klaar om aan de slag te gaan met digitale media en technologieën in jouw jeugdwerking? Dit eenvoudige stappenplan helpt je om met vertrouwen de digitale revolutie in het jeugdwerk te omarmen.

Verdiep je in de digitale leefwereld van kinderen en jongeren

Een groot voordeel van digitaal jeugdwerk is dat je kinderen en jongeren nog meer kan betrekken door je onder te dompelen in hun digitale leefwereld. Daarom is het een goed idee om eerst te polsen naar hun digitale interesses. Welke games spelen ze graag? Wat doen ze online het liefst met hun vrienden? Welke apps en tools gebruiken ze vaak?

Weet tegelijk dat digitaal jeugdwerk ook een kans is om de digitale vaardigheden van kinderen en jongeren te verbeteren. Ga daarom verder dan de hype van de dag en denk ook na hoe je kan werken rond de ontwikkeling van duurzame digitale vaardigheden en attitudes.

Versterk je eigen (digitale) vaardigheden

Voor je werkelijk aan de slag gaat, is het belangrijk dat je eigen digitale vaardigheden als begeleider goed genoeg zijn. Alleen zo kan je goed omgaan met het digitale aspect van jeugdwerk en kan je kinderen en jongeren bijstaan in de ontwikkeling van hun eigen digitale vaardigheden. Zijn er thema’s waar je weinig over weet? Onze dossiers rond allerlei mediawijze thema’s kunnen je al veel bijleren.

Daarnaast kan je ook opleidingen volgen die zich specifiek richten op jeugdwerk. Bekijk bijvoorbeeld onze opleiding tot mediacoach of de vele vormingen van Mediaraven.

Laat je inspireren door anderen

Kijken hoe een ander het doet, kan je al flink op weg helpen. Laat je inspireren door deze inspirerende voorbeelden van andere jeugdwerkingen. Misschien zit daar wel iets tussen dat jullie zelf ook makkelijk kunnen toepassen? Geef er gerust je eigen twist aan!

Kijk wat werkt in jouw organisatie

Digitaal jeugdwerk kan verschillende vormen aannemen. Zo kan je er al op een heel laagdrempelige manier mee experimenteren. Ga na wat werkt voor de begeleiders, je jeugdwerking en je doelgroep. Was je eerste idee een succes? Durf dan out of the box te denken en nog een stapje verder te gaan!

Gepubliceerd op 22 mei 2024