5 dark patterns in games
‘Gratis’ games
Gratis games zijn niet per definitie gratis. Wél zijn ze heel toegankelijk. Je begint er dus gemakkelijk aan, maar vaak moet je betalen of advertenties bekijken voor je toegang krijgt tot bepaalde delen van het spel. Het feit dat het spel gratis is, is dan een dark pattern: als je moest betalen, was je het misschien nooit beginnen spelen.
Artificiële schaarste
Soms bieden games bepaalde items aan die zogezegd maar tijdelijk beschikbaar zijn, en nadien nooit meer verkocht zullen worden. Dat creëert een zekere druk bij gamers om het item te kopen, terwijl ze dat anders misschien niet hadden gedaan.
Lootboxes
Lootboxes zijn een soort digitale schatkistjes die je kan aankopen in een spel, waarvan je op voorhand niet weet wat erin zal zitten. Omdat je niet weet waarvoor je betaalt, gaat het om zogenaamde gokelementen. Ze verleiden gamers om een gokje te wagen, in de hoop een mooie buit te pakken te krijgen.
Pay-to-win
Pay-to-win wijst op de manier waarop een game in elkaar zit. In sommige games is het opmerkelijk moeilijker om verder te geraken in het spel als je geen in-game aankopen wil doen. Spelers die bijvoorbeeld extra wapens of levens aankopen, hebben dan een voorsprong die moeilijk in te halen is.
Beloningen
In sommige games, zoals Pokémon GO, krijg je dagelijks een beloning wanneer je inlogt. Skip je geen enkele dag, dan worden de beloningen alsmaar groter. Je kan ook beloningen krijgen in de vorm van gratis items als je je vrienden uitnodigt of badges wanneer je een bepaald doel in het spel bereikt hebt. Zo kunnen makers hun reclame-inkomsten vergroten door meer gamers aan de haak te slaan of ervoor zorgen dat je meer geld uitgeeft aan het spel door je langer in de ban te houden.