Laureaten M-Awards 2018 bekend

Nieuws

Laureaten M-Awards 2018 bekend

Mediawijs reikt voor de derde keer op rij de M-Awards uit. De M-Awards zullen uitgereikt worden op 27 september 2018 tijdens de startdag van Mediacoach om 16u46 tot 17u45 in BeCentral in Brussel. Met de uitreiking van de M-Awards wil Mediawijs mediawijze initiatieven in Vlaanderen meer zichtbaarheid geven.

Er worden dit jaar vijf M-Awards uitgereikt:

  • Mediawijs Beleid: hieronder verstaan we een sociaal mediabeleid, privacypolicy binnen je organisatie, e-loket, …
  • Mediawijze Mediaproductie: hieronder verstaan we een programma, game, video, website van een bedrijf of organisatie. 
  • Mediawijs Onderzoek: onder onderzoek verstaan we: onderzoeksmonitor, onderzoeksproject, onderzoeksresultaat.
  • Mediawijs Schoolproject: hieronder verstaan we projecten die een school rond mediawijsheid heeft opgezet.
  • Mediawijs Educatief project: hieronder verstaan we vormingen, educatief materiaal, rondleidingen … van bedrijven, sociaal-culturele organisaties, …

De M-Awards werden gekozen door een onafhankelijke jury die bestond uit Jan De Craemer (Departement Onderwijs), Sofie De Cupere (GO!), Michel Walrave (Prof. Dr. MIOS Universiteit Antwerpen), Leo Van Audenhove (imec-SMIT-VUB en Directeur Mediawijs), Tom Van Hoey (Konekt) en Wouter De Meester (Digipolis Gent).

Programma Uitreiking 

15u45 Onthaal met koffie en cake
16u00 Workshop Google - Meten is weten
16u45 - 17u15 Uitreiking M-awards door Konekt
17u15 - 17u45 Napraten bij de koffie

Wanneer? 27 sept, 15u45 tot 17u45
Waar? Google Atelier, BeCentral, Kantersteen 10
Inschrijven? Iedereen is welkom, maar gelieve vooraf wel in te schrijven via dit formulier. 

Laureaten 2018 (in alfabetische volgorde) 

  • AVG Lespakket: De nieuwe privacywet van A tot Z - Gegevensbeschermingsautoriteit
    We delen vandaag alles met iedereen. Zonder het te weten, laten we daarbij heel wat “sporen” achter. Anderen mogen die gegevens natuurlijk niet zomaar gebruiken. In heel Europa geldt vanaf 25 mei 2018 en nieuwe Privacywet: de “Algemene Verordening voor Gegevensbescherming (AVG)”. Die wet bepaalt de regels die bedrijven en overheden moeten volgen wanneer ze onze persoonlijke gegevens willen gebruiken en bepaalt de rechten die ons helpen onze persoonlijke gegevens te beschermen. Maar kennen we ze al? Maak spelenderwijs kennis met de nieuwe privacyregels! ‘Ik beslis’ en mediawijs ontwikkelden een lespakket dat leerkrachten helpt om jongeren bewust te maken van wat ze allemaal delen over zichzelf.”
     
  • Biblabo - het nieuwe leren in de bibliotheek - Bibliotheek Korrijk 
    De Kortrijkse bib richtte een belangrijk deel van haar publieksruimtes in als Open Leercentrum met ruime medialabfuncties. Naast laagdrempelige en permanente toegang tot hard- en software en digitale ondersteuning, kan het publiek er gebruik kunnen maken van mediapc’s, screen sharing-technologie en een instrumentheek. Via onderwijs- en educatieve ondersteuning zet de bib in op het gratis uitlenen van educatieve hardware en digitale leermiddelen aan leerkrachten, co-creatie en mediawijze projectwerking. Leerlingen worden ondersteund met het 'Huiswerk@bib' concept.
     
  • Digimeter - imec - MICT - Universiteit Gent 
    De imec.digimeter polst jaarlijks naar het bezit en gebruik van media en technologie in Vlaanderen. Naast deze monitor-functie peilt imec.digimeter ook naar hoe de Vlamingen omgaan met deze stroom aan nieuwe technologieën, en welke percepties er leven rond de steeds groter wordende impact van digitale media op ons leven. Dit project is een samenwerking tussen imec.livinglabs en onderzoeksgroep mict (imec/UGent). Meer informatie via imec.be/digimeter.
     
  • Digital News Report - imec -SMIT - Vrije Universiteit Brussel 
    Het Digital News Report is een jaarlijkse, internationale enquête naar het nieuwsgebruik van burgers in 37 landen, waaronder België en de regio Vlaanderen. In 2018 werd voor het eerst gepeild naar nieuwswijsheid. De resultaten zijn ontnuchterend: 79% van de Vlamingen scoren laag tot erg laag op nieuwswijsheid. Het onderzoek toont de noodzaak om Vlamingen de werking van de nieuwsmedia bij te brengen en hen te wapenen tegen desinformatie.
     
  • Echt of nep? - VBS OLVO
    Kinderen kritisch leren kijken naar mediacontent op het internet. Hoe ga je hiermee aan de slag bij jonge kinderen? Het project 'Echt of nep' werkte een leerlijn uit voor de volledige lagere school. Elk leerjaar krijgt  hierbij les over een bepaald thema (fotobewerking, info op websites, reclamebanners, nieuwsberichten, gaming). Alle sites en werkblaadjes zijn terug te vinden op symbaloo.com/mix/olvoels.
     
  • Kind in de Kijker - UnieKo vzw
    In een razendsnelle evolutie verzamelen we een grote schat aan foto's en filmpjes en die zeggen vaak meer dan 1000 woorden. Beeldmateriaal van kinderen komt via verschillende fora online. We zijn allemaal verantwoordelijk voor het nemen, bewaren en delen van beeldmateriaal. De website ‘www.kindindekijker.be’ van UnieKO vzw geeft begeleiders, verantwoordelijken en organisatoren in de kinderopvang mee hoe het veilig en op een correcte manier kan gebeuren, vanuit het recht op privacy van kinderen.
     
  • Kop Op: ga bewust om met je smartphone - Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen 
    Het Provinciaal Veiligheidsinstituut Antwerpen, UGent, UAntwerpen, Mediawijs en de Gezinsbond slaan de handen in elkaar en lanceren de campagne ‘Kop Op’ want het wordt tijd dat we wat meer “opkijken” van onze smartphone. De website www.kopop.be bestaat uit een zelftest, De applicatie mobileDNA  die je gewoonten in kaart brengt en reikt tips aan.
     
  • Milli - Sint-Michielschool
    Milli, een fictieve meid, werd op 31 augustus ingeschreven op Sint-Michiel. Ze kreeg haar eigen website, later een blog, waarin ze de kinderen om hulp vroeg om eerst de school te leren kennen en later om haar uit de nesten te helpen door goede raad te geven. Ons doel: een veilige omgeving scheppen waarin kinderen kunnen experimenteren met sociale media. www.milli.be
     
  • Parental Mediation Matters - Leuven School for Mass Communication Research - KU Leuven
    'Parental Mediation Matters' is de koepelterm waaronder Prof. Kathleen Beullens (Leuven School for Mass Communication research, KU Leuven) en haar team onderzoek voeren naar (1) de manier waarop familiecontext en -structuur het mediagebruik van kinderen en adolescenten vormgeven, (2) hoe ouders het mediagebruik van hun kinderen best kunnen begeleiden en (3) welke impact verschillende vormen van ouderlijke begeleiding (‘parental mediation’) hebben op media-effecten. ‘Parental Mediation Matters’ wil een evidence-based antwoord bieden op de vragen waar ouders mee kampen inzake de media-opvoeding van hun kinderen.
     
  • STEAM-power - Digipolis
    Het project STEAM-Power is een unieke opleiding in het jeugdwerk tot STEAM-animator. De deelnemers leren hoe zij op hun beurt met kinderen en jongeren kunnen werken rond STEAM-vaardigheden. Ze krijgen technische vaardigheden onder de knie, maar leren ze tegelijk hoe ze deze vaardigheden op een creatieve manier kunnen inzetten met een groep kinderen of jongeren. Na de opleiding krijgen de deelnemers de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen in biblilotheek De Krook, waar ze 'stage' lopen in de STEAM-activiteiten van de bibliotheek: de workshops, de open ateliers, en het mobiele makerslab 'maak de stad'. 
     
  • Reportage Schermtijd - De Standaard
    In  een reeks van vier artikels werpt De Standaard een licht op de vragen die nieuwe media en technologie opwerpen. Hoe groeien jongeren vandaag op tot mediawijze volwassenen en hoe kunnen ouders hen daarbij begeleiden? Via getuigenissen, context, onderbouwde adviezen en concrete tips proberen we op een laagdrempelige en interactieve manier houvast te bieden in het digitale moeras.
     
  • Veilig leren internetten voor kinderen - GO! Veltwijck
    Onze kinderen gaan steeds vroeger online: met de tablet thuis in de zetel, met de smartphone van de ouders op restaurant of een spelletje Fortnite op de Xbox. Maar hoe wapenen we ze tegen de gevaren van het internet? Voor de derde graad van het lager onderwijs is er heel wat bruikbaar materiaal, maar niet voor de kleinere kinderen. Via deze lessenreeks worden 6 thema's aangesneden die de leerlingen mediawijzer moeten maken. Eerst wordt de beginsituatie bepaald, dan 6 (inter-)actieve lessen en als afsluiter een bordspel.
     
  • Veilig Online  - Gezinsbond vzw
    De Gezinsbond en Child Focus bieden  5 interactieve vormingsmodules voor ouders over: 'internet en privacy', 'gamen', 'sociale media', 'cyberpesten' en 'online relaties en seksualiteit' die met heel wat partners ontwikkeld werden. Via getuigenissen van jongeren, ouders en experts, animatiefilmpjes, infographics, quiz, stellingen, … krijgen ouders zicht op het mediagebruik van jongeren. Ze krijgen hierbij ook heel wat tips.  Je vindt de modules op www.veiligonline.be .Het aanbod is gratis voor kansengroepen.
     
  • Welkom in Antwerpen- Atlas, Integratie & inburgering Antwerpen
    Atlas, integratie & inburgering Antwerpen biedt informatie en ondersteuning aan anderstalige nieuwkomers en organisaties uit de stad Antwerpen. Atlas biedt inburgeringstrajecten aan en informatie over Nederlands leren en Nederlands oefenen. Om nieuwkomers tijdens dit traject te ondersteunen en een digitale oefenkans te bieden, ontwikkelde Atlas samen met de stad Antwerpen de gratis App "Welkom in Antwerpen", waar nieuwkomers de weg vinden naar alle relevante diensten en organisaties in de stad.