Bestel nu voor Nieuws in de Klas 2018-2019 en doe de nieuwstest!

Nieuws

Bestel nu voor Nieuws in de Klas 2018-2019 en doe de nieuwstest!

Nieuws in de Klas in een nieuw jasje!

De Vlaamse Minister van Media, Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, WE MEDIA, Media.21, VRT en VIAA slaan dit schooljaar de handen in elkaar voor ‘Nieuws in de Klas’. Nieuws in de Klas is ondertussen al aan zijn 16de editie toe!

De Vlaamse Minister van Media Sven Gatz trekt voor het project 1 044 000 euro uit, 10 000 euro meer dan vorig jaar voor nog meer promotie van het project. Vorig schooljaar bereikten we 6892 klassen, dat is zo’n 155 850 leerlingen in Vlaanderen en Brussel. En dat waren ongeveer 1 000 klassen extra t.o.v. schooljaar 2016-2017. Hoewel we elk jaar meer klassen bereiken, willen we dit schooljaar extra inzetten op het bereiken van nieuwe scholen en andere doelgroepen.

Werken aan nieuws- en informatiegeletterdheid bij jongeren is belangrijk en met Nieuws in de Klas zetten we hier op verschillende manieren op in. Vanaf dit schooljaar is er ook nieuwe website. Leerkrachten vinden er kant en klaar lesmateriaal, themadossiers, audiovisuele content en kunnen er ook kranten en magazines aanvragen. Met andere woorden: een tornado aan nieuws, maar dan netjes gebundeld in één pakket. Tot op de drempel van het klaslokaal van elke leerkracht vanaf derde graad lager onderwijs.

Leerkrachten kunnen vanaf 3 oktober aan de slag met het uitgebreide aanbod van Nieuws in de Klas en een aanvraag indienen voor papieren kranten en magazines.

Nieuws boeit leerlingen niet, leerkrachten zijn cruciaal

Scholieren zien volgens het laatste Apestaartjarenonderzoek vooral sociale media als een waardevolle nieuwsbron en een verrijking van hun nieuwsdieet. En dat nieuwsdieet kan je letterlijk nemen. Jongeren volgen in vergelijking met het vorige Apestaartjarenonderzoek minder het nieuws. Geen enkel nieuwsonderwerp kan hen ook echt boeien. Voor cultuur, sport, criminaliteit en nieuws over beroemdheden is er nog interesse, maar maatschappelijke kwesties en politiek nieuws boeien hen duidelijk minder.

Vlaamse jongeren consumeren het nieuws wekelijks vooral via sociale media en ook via televisie en radio. Hiermee blijft de top drie van nieuwskanalen in 2018 ongewijzigd t.o.v. 2016, al daalt de frequentie bij alle drie. 57,1% blijft dagelijks op de hoogte van de recente nieuwsfeiten via sociale media. 1 op 2 jongeren komt wekelijks in contact met nieuws via persoonlijke en groepsberichten in apps als WhatsApp of Facebook Messenger. Jongeren vinden dan ook dat nieuws thuis hoort op sociale media en stellen zich niet echt vragen bij de kwaliteit van nieuws op sociale media.

Over het algemeen hebben jongeren een weinig uitgesproken manier om nieuws te raadplegen. Ze zien zichzelf eerder als passieve gebruikers. Tijdens momenten van verveling of op aanraden van iemand anders raadplegen ze het nieuws, maar uit zichzelf gaan ze er niet naar op zoek. 69% van de jongeren die over nieuws praten doen dit zowel met vrienden als ouders. Dat is een mooi aantal. Met leerkrachten praten jongeren daarentegen veel minder over nieuws, slechts een kwart van hen zegt dat te doen. 

Vlaams minister van Media Sven Gatz ziet dan ook een cruciale en grotere rol voor leerkrachten weggelegd.

“Leerkrachten moeten jongeren inspireren en motiveren om het nieuws te volgen. Nieuws in de Klas kan hierbij helpen. Het hele schooljaar door kunnen leerkrachten aan de slag met actuele items om hun lessen te verrijken. Op die manier brengen ze het nieuws niet alleen binnen, maar leren ze kinderen en jongeren hier ook kritisch en bewust mee omgaan.”

Drie types nieuwsgebruikers: doe de test!

Mediawijs maakte een online test met drie categorieën van jonge nieuwsgebruikers: doe hem in jouw klas!

  1. Toevallige nieuwspassant
    Ik lees vooral nieuws via sociale media, zoals Facebook. Al durf ik ook wel nieuws volgen via de televisie, radio of door erover te praten met mijn vrienden of familie. Wanneer ik het nieuws volg, vind ik het vooral interessant om over films, cultuur, beroemdheden of criminaliteit iets te horen.
    Ik vind van mezelf dat ik het nieuws goed kan begrijpen en ik kan ook inschatten of een bericht te vertrouwen is of niet. Ik weet dat ik het kan, maar soms doe ik dit niet. De naam van een journalist zal ik niet altijd dubbelchecken of ik durf al eens vergeten om te controleren wanneer het bericht gepubliceerd werd. Oepsieeee!
  2. Sceptische nieuwsontwijker
    Nieuws interesseert me niet echt. Ik doe weinig moeite om met nieuws in contact te komen, want ik ken er ook niet zoveel van. Eigenlijk snap ik niet echt waarom iedereen nieuws zo belangrijk vindt?  Als ik al eens in aanraking kom met nieuws, dan is dat vooral door mijn vrienden, school of familie. Of omdat ik mij echt aan het vervelen ben. Dan check ik mijn sociale media of de televisie en verschijnen nieuwsberichten zonder dat ik er eigenlijk naar op zoek was.
    Als ik al eens een nieuwsbericht lees, dan ga ik bijna nooit controleren of het betrouwbaar is, laat staan kijken wie het schreef en wanneer. Dan wil ik het gewoon snel lezen. Kritisch ben ik op dat moment eigenlijk niet.
  3. Nieuwswijze omnivoor
    Nieuws vind ik de max! Ik gebruik veel verschillende nieuwskanalen, zoals sociale media, televisie en nieuwswebsites. Uiteraard praat ik met mijn vrienden en familie ook over nieuws. Ik gebruik hiervoor dikwijls WhatsApp. Wat de onderwerpen betreft vind ik heel veel thema’s interessant. Al heb ik een lichte voorkeur voor sport, criminaliteit en cultureel nieuws.
    Ik lees veel nieuws, dus ik weet intussen welke berichten er te vertrouwen zijn en hoe ik ze moet interpreteren. Dat vind ik belangrijk! Een kritische houding is dikwijls noodzakelijk, want je mag nooit zomaar iets aannemen. Ik controleer dus altijd het nieuwsmerk, het kanaal, of de persoon waarover er geschreven wordt. Eigenlijk ben ik altijd actief op zoek naar interessant nieuws met mijn kritische bril op!

De test werd samengesteld met imec-mict-UGent, imec-smit-VUB en Universiteit Groniningen.