5 jaar Mediawijs bekroond met 5 M-awards

Nieuws

5 jaar Mediawijs bekroond met 5 M-awards

Op 28 september 2017 vierde Mediawijs, het Vlaamse Kenniscentrum Mediawijsheid, 5 jaar mediawijsheid in Vlaanderen op het Vlaams Mediawijs Congres in de Koninklijke Bibliotheek in Brussel. Met het feestmagazine Mediawij5 en de uitreiking van 5 M-awards zet Mediawijs 5 jaar na zijn oprichting al wie in Vlaanderen de fakkel voor het creatief én kritisch omgaan met media en ict in de bloemetjes.

5 jaar Mediawijsheid in Vlaanderen

In 2012 was de Conceptnota Mediawijsheid van de Vlaamse regering een kantelpunt voor Mediawijsheid in Vlaanderen. Die vormde het startschot voor het Kenniscentrum Mediawijsheid, Mediawijs, in 2013 en in 2015 versterkte Minister van Media, Sven Gatz, de werking ervan.

5 jaar later kijkt Mediawijs met het feestmagazine Mediawij5 terug op zijn eerste jaren:

  • Mediawijs startte of ondersteunde in vijf jaar meer dan 70 mediawijze acties (inclusief vormingen, campagnes, overlegplatformen en onderzoeken). Da’s niet mis! Meer dan 1 op 5 van die acties werden langdurige duurzame trajecten, zoals MediaNest.be, de website voor ouders over media-opvoeding, de Mediacoach-opleiding voor leerkrachten, bib-medewerkers en jeugdwerker of de Schaal van M, dé mediawijze wedstrijd voor 10-12-jarigen.
  • In onze diverse samenleving is het logisch dat meer dan 20% van hun mediawijze initiatieven diversiteit en kwetsbaarheid een centrale plaats gaven, zoals de No Hate campagne, rePresent, Sjarabang tv ...
  • Het aantal organisaties in Vlaanderen die erkennen aan mediawijsheid te werken, steeg tussen 2012 en 2017 van 122 tot circa 500.
  • Mediawijs vormde zo’n 2000 professionals en er zwaaiden al 213 Mediacoaches af.
  • Als Europese laatbloeier in de Media Literacy, zette Mediawijs Vlaanderen op de Europese kaart. Vorige week nog werd één van de projecten van Mediawijs, Cyber-Scan, als één van 12 goede voorbeelden opgenomen in de internationale publicatie van de Evens Stichting.
  • Alles over Mediawijs, de organisaties en projecten die aan mediawijsheid werken en over hoe mediawijs onze burgers zijn, vind je in het magazine Mediawij5.

    Lees hier het volledige feestmagazine.

Vijf M-Awards

Scholen, overheden, organisaties en bedrijven dienden voor 17 augustus 2017 35 mediawijze projecten in. Een onafhankelijke jury nomineerde daaruit 14 finalisten, waarvan 5 initiatieven een M-Award winnen. De jury hield rekening met:

  • het mediawijsheidsgehalte van de inhoud van het project,
  • de gerealiseerde maatschappelijke impact,
  • de mate waarin goed werd samengewerkt met partners en
  • het vernieuwend gehalte.

Vijf winnaars

1. De M-Award voor Mediawijs Educatief project gaat naar ‘Mediacoach: een opleiding voor duo's met en zonder beperking’ van Konekt en Digipolis. Deze opleiding helpt mensen met een beperking en hun begeleid(st)ers om deel te nemen aan de digitale wereld.

“Digitale inclusie versterkt sociale inclusie en dat telt ook voor mensen met een verstandelijke beperking,” vertelt Tom Van Hoey van Konekt.

2. Met Able to include wint hogeschool Thomas More Kempen en de onderzoeksgroep CCL van KU Leuven de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie. In het Able to Include project werkten 100 personen met een verstandelijke beperking in co-creatie met onderzoekers van Thomas More Kempen aan apps om sociale media toegankelijker te maken. Door de integratie van het pictogrammenvertaalprogramma van CCL – KULeuven wordt het lezen en het sturen van berichten via Facebook en Whatsapp voor iedereen toegankelijk en wordt het sturen van pictogramberichten met de smartphone mogelijk.

3. De M-Award voor Mediawijs Schoolproject gaat naar Samen digitaal en mediawijs aan de slag van het Sint-Theresia College in Kapelle op den Bos. Leerlingen, leerkrachten bedachten de actie ‘Stop kwetsen met pesten’ en er werden lessen, trajecten en infomomenten voor leerlingen en ouders voorzien over media en opvoeding.

4. Het onderzoek Sexy detectie!? Monitoring van seksueel grensoverschrijdend gedrag onder adolescenten op sociale netwerksites van Kathleen Van Royen (MIOS, UAntwerpen) kaapt de M-Award voor Mediawijs Onderzoek weg. Dat doctoraat analyseerde online seksueel grensoverschrijdend gedrag, de verschillende manieren om dat aan te pakken en de rol van sociale netwerksites daarbij.

Kathleen Van Royen van MIOS-UAntwerpen stelt: “Sociale netwerksites hebben een stevige verantwoordelijkheid om de veiligheid van jonge gebruikers te verzekeren. Ze beschikken bovendien over de technische mogelijkheden om bijvoorbeeld kwetsende berichten te verwijderen of grensoverschrijdende inhoud (automatisch) te detecteren. Om seksueel grensoverschrijdend gedrag op maat van adolescenten aan te pakken, moeten we daarom met hen kunnen samenwerken.”

5. De M-award voor Mediawijs Beleid gaat naar Tonuso vzw voor hun beleidsdocument voor de welzijnssector.