Tool

Google VR educatief pakket

Aantal begeleiders: 
1
Minimum aantal deelnemers: 
1

Google Cardboard VR is één van de leukste en budgetvriendelijkste manieren om ‘VR’ of virtuele realiteit te beleven. VR of ‘virtuele realiteit’ maakt het mogelijk een 3D-omgeving te simuleren. Dit kan je als toeschouwer een sterk gevoel van immersie en beleving geven.

Het technisch aspect is vrij eenvoudig: met een VR bril op je hoofd sluit je je af van de omgeving om je heen. Het beeldscherm in de bril toont je twee beelden, eentje voor elk oog, dit geeft je de (optische) illusie van een 3D-beeld. Slimme software en sensoren registreren voortdurend de bewegingen van je hoofd. De VR-weergave past zich naargelang aan. In combinatie met geluid en interactie krijg je een overtuigende illusie van aanwezigheid in een andere wereld.

Met het Google Cardboard VR educatief pakket wil de bibliotheek het educatief gebruik van VR in het onderwijs ondersteunen en stimuleren. Het educatief pakket bevat alles wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met VR in de klas:Dit pakket kan door leerkrachten en begeleiders gratis ontleend worden.

Wat zijn de succesfactoren van het initiatief?

- de combinatie van interactief ontdekken, reflectie en creatie i.k.v. media en mediawijsheid.
- inhoudelijke en technische ondersteuning door de bibmedewerker
- de lespakketten kunnen zowel in de klas, op school als in de bib plaats vinden
- de leerlingen gaan zowel individueel, in kleine groepen en in klasverband aan de slag met VR:

  • nadenken over de filosofische aspecten van VR in de toekomst.
  • begrijpen hoe (VR) media gemaakt worden
  • zich leren oriënteren binnen media omgevingen
  • begrijpen hoe media gemaakt worden
  • zich leren oriënteren binnen media omgevingen.

Wat zijn de valkuilen van het initiatief?

- de leerkracht of begeleider moet beschikken over een zeker technisch inzicht m.b.t. Android, smartphone en app gebruik
- enige technische voorbereiding van de workshop
- de locatie moet beschikken over een goed wifi netwerk

Werkvorm

Inhoudelijk:

Het Google Cardboard VR educatief pakket bevat alles wat de leerkracht of begeleid(st)er nodig heeft om aan de slag te gaan met VR:

  • 5 Google Cardboard VR-brillen
  • 5 Motorola G4 smartphones
  • 2 hoofdtelefoons
  • 1 USB stick
  • 10 VR apps (voorgeïnstalleerd)
  • 10 VR app kaartjes: 3e graad
  • Twee voorbeeldlessen
  • brochure ‘Virtual Reality in het onderwijs’ (uitg. Kennisnet.nl, 2016)

⇢ download de digitale bestanden via: goo.gl/x28jvJ

Bij het educatief pakket worden twee voorbeeldlessen voorzien:

- 3e graad lager onderwijs:

In deze voorbeeldles maken leerlingen kennis met VR. Ze ervaren verschillende VR apps en toepassingen en onderzoeken welke voordelen, nadelen en mogelijkheden deze technologie biedt. Leerlingen ervaren minimaal 5 VR-apps. Dat doen ze in groepjes van 2-3 leerlingen waarbij een VR-bril per groepje beschikbaar is. Als leidraad kan de leerkracht of begeleider gebruik maken van de bijhorende Powerpoint presentatie. 

De VR-klasoefening wordt afgesloten met een kritische reflectie over virtuele realiteit.
 

- 1ste en 2e graad lager onderwijs:

In deze voorbeeldles maken leerlingen kennis met VR via een laagdrempelige en kindvriendelijke VR app om zelfstandig 360 graden foto’s te maken. Zo ervaren ze de ruimtelijke mogelijkheden van VR en bekijken ze hun leefomgeving op een nieuwe manier. De VR-klasoefening wordt afgesloten met een nabespreking in de klas aan de hand van enkele richtvragen.

Meld je aan om de bijlagen van deze tool te downloaden.

Werkten mee aan dit initiatief